Spogulis

Kur atrast motivāciju sportot, ja, godīgi sakot, tā līdzinās nullei

Visgrūtākais ir atrast atbilstošu motivāciju, lai uzsāktu un arī regulāri turpinātu sportot. Tomēr iemesli var būt visdažādākie, daļu no tiem apkopojām šajā rakstā.

Svara samazināšana

Nenoliedzami, viens no populārākajiem iemesliem, kāpēc cilvēki pievēršas sportošanai, ir vēlme nomest lieko svaru, un sports kopā ar sabalansētu uzturu ir lielisks sabiedrotais. Bieži vien visgrūtākais ir uzsākt vai regulāri turpināt. Brīdī, kad rodas atrunas, kāpēc nedarīt – nav laika, nogurums u. tml. –, šīs domas jāaizmirst un jādomā par sajūtām, kādas būs pēc nodarbības, vai par vēlamo rezultātu. Lai arī pēc pirmās reizes rezultāti parasti nav redzami, fiziskā un emocionālā pašsajūta ir uzlabojusies. Turklāt vienmēr ir gandarījums izdarīt to, kam bijis grūti saņemties.

Laba papildu motivācija ir individuālais treneris vai individuāla treniņa programmas sastādīšana, kas palīdzēs sasniegt izvirzītos mērķus, kā arī būs piemērota organismam. Turklāt personīgais treneris tevi vienmēr sagaidīs, palīdzēs tev visu izdarīt pareizi un novērtēs sasniegto.

Ir svarīgi neuzlikt pārāk augstu latiņu, piemēram, nomest piecus kilogramus nedēļā. Tas nebūs ne veselīgi, ne reāli, un, nesasniedzot vēlamo rezultātu, mazināsies motivācija turpināt sportot. Labāk uzstādīt nelielus un sasniedzamus mērķus, par kuriem būs prieks un kuru sasniegšana dos stimulu turpināt. Turklāt diezgan neizbēgami, ka, izvēloties patīkamu fiziskās aktivitātes veidu, ar laiku radīsies pieradums, kas nodrošinās to, ka ķermenis arī tad, ja kādu reizi nāksies izlaist, prasīs turpināt iesākto.

Foto: istockphoto.com

Ķermeņa formu uzlabošana

Mums ir svarīgi ne tikai uzturēt vēlamo svaru, bet arī saglabāt labas ķermeņa formas. Ja ēdiens var palīdzēt nomest svaru, tad sports ir tas, kas palīdzēs iegūt vislabākās ķermeņa formas. Sandra par sevi saka: «Sajutos ļengana, sāku vingrot, sāku sajust vēdera, dibena un citus muskuļus. Tas nepieciešams arī pašapziņai un labam garastāvoklim. Sevi ir jāsaved formā, lai sev patiktu. Lai gan tāpat var rīkoties, ja parādās mīļākais – uzreiz ir iemesls savākties.»

Stājas uzlabošana

Labi zināms, ka dejotājiem un vingrotājiem ir galanta stāja un prasme nest savu ķermeni. Tāpēc, ja tu vēlies, lai cilvēki nespēj atraut no tevis acis, kad stāvi vai pārvietojies, ir īstais laiks pievērsties dejošanai, vingrošanai vai kādam citam sporta veidam, kas sagādā prieku un palīdz.

Veselības uzlabošana

Mūsdienās reti kurš vairs var pateikt, ka ir pilnīgi vesels. Bieži vien veselības problēmas rodas no mazkustīga dzīvesveida. To var atrisināt ar regulārām fiziskām aktivitātēm, atrodot sev un ķermenim atbilstošākās. Arī Lienei parādījās arvien biežākas galvassāpes, ko, izrādās, izraisīja mugurkaula deformācija. Lai uzlabotu situāciju, Liene pievērsās jogai. Turklāt viņai bija svarīgi «justies stingrai, nevis gaļīgai, sajust rokas, kājas, vēderu, kā arī tikt brīvsolī no bērniem un veltīt laiku sev».

Piemēram, skriešana ārā, vienalga, vai tas ir stadionā, pa meža celiņiem vai gar jūru, ļaus justies tuvāk dabai, izjust gadalaiku maiņu, kā arī uzlabot veselību, elpojot svaigu gaisu un rūdot savu ķermeni pie dažādām gaisa temperatūrām, laikapstākļiem. Dažādi maršruti attīstīs kāju veiklību, jo jāpielāgojas dažādām virsmām.

Ekipējuma iegādāšanās

Nopērkot sportošanai nepieciešamo ekipējumu vai nopērkot sporta zāles abonementu, rodas papildu stimuls ar izvēlēto sporta veidu nodarboties regulāri, jo ir ieguldīta nauda. Turklāt, ja izvēlēsies ekipējumu, kas tiešām patīk, tev gribēsies to izmēģināt, uzvilkt, un to būs iespējams izdarīt tur, kur nepieciešams sportot.

Sporta iekļaušana dienas plānā

Ja esi cilvēks, kurš labprāt plāno dienu un arī ievēro savu plānu, sportošanu vari iekļaut savā dienas plānā. Tad tajā laikā neieplānosi neko citu un katru reizi varēsi priecīgi ievilkt ķeksīti, ka visi dienas darbi ir izdarīti. Tomēr tas nederēs cilvēkiem, kam patīk plānot, bet nepatīk pieturēties pie plānotā, jo tad tik un tā tiks atrasti dažādi iemesli, kāpēc plānu neizpildīt. Ir cilvēki, kuriem palīdz derību noslēgšana ar draugiem, tas ir papildu stimuls pieķerties un sākt darīt.

Enerģijas iegūšana

Ikviens, kurš ir izvēlējies sev atbilstošu sporta veidu un nav pārforsējis ar slodzi, zina, ka fiziskā aktivitāte nevis nogurdina, bet sniedz enerģiju. Atpūšoties mēs nogurstam vēl vairāk, savukārt sportojot jūtamies mundrāki un enerģijas piepildītāki. Inese cenšas sportot vismaz reizi nedēļā, vislabāk divas reizes nedēļā. «Sportoju jau gandrīz desmit gadus. Mana izvēle ir aerobika. Vislabāk patīk sajūta pēc nodarbības, tāda labi padarīta darbiņa sajūta. Sportot palīdz arī apziņa, ka vajag uzturēt labu fizisko formu, jo vecums vairs nav aiz kalniem.»

Eva atzīst, ka tā nopietni nav sportojusi kopš vidusskolas laikiem, tomēr tagad sportot atsāka enerģijas dēļ. «Sākumā draudzene paaicināja aiziet kopā, un pēc nodarbības man bija tik daudz enerģijas un tik labs miegs, ka nolēmu obligāti turpināt nodarbības. Kopā ar vīru mājās taisām arī Insanity workout nodarbības, rezultāti ievērojami, lai gan treniņš ir grūts. Par svaru es nesūdzos, kopumā to daru enerģijas un elasticitātes dēļ.»

Prieka vairošana un laimes hormona aktivizēšana

Ja sportot jādodas ar sakostiem zobiem, tam nav jēgas. Ir tik daudz sporta veidu un fizisku nodarbību, ka ikviens var atrast sev piemērotu un patīkamu. Nav obligāti jāsporto trenažieru zālē vai jāslēpo pāri saviem spēkiem, ir jogas un dažādas citas nodarbības, kas it kā ir mierīgas, bet panāk to pašu vēlamo efektu, turklāt rada prieku par pašu procesu. Nav noslēpums, ka fizisku aktivitāšu laikā mūsu ķermenis izstrādā laimes hormonus, un tas ir ļoti labs iemesls, lai sportotu regulāri. Ikviens, kurš regulāri sporto, var apstiprināt, ka sports palīdz labāk tikt galā ar stresu, mierīgāk uztvert dzīvē notiekošo un, ja ir sakrājušās dusmas, izlādēt tās fizisko aktivitāšu laikā.

Draudzīgā sportošana

Ir cilvēki, kurus motivē iespēja sportot ar kādu kopā. Vieniem pašiem ātri aptrūkstas vēlme turpināt, bet, ja ir vēl kāds, ieslēdzas neliels sacensību gars vai arī vienkārši ir interesantāk. Tomēr tad labāk izvēlēties tādus draugus, kuru nodomi ir noturīgi, lai nav tā, ka pēc pirmās reizes sākas atrunas un sportošanas prieks beidzas. Var kopīgi diskutēt par rakstiem, kas saistīti ar jūsu sporta veidu, lasīt citu cilvēku pieredzi, kas ļauj iegūt papildu motivāciju brīžos, kad tomēr rokas nolaižas vai nemanāmi piezogas slinkums.

Nozīmīgu svētku tuvošanās

Apaļa jubileja, izlaidums, nopietna darba balle un citi svētki var būt labs stimuls, lai beidzot uzsāktu sportot. Agnesei ir brīnišķīga motivācija, viņa šovasar precas, tāpēc vēlas atgūt formu. «Ir pagājuši tikai trīs mēneši pēc dzemdībām, bet tagad cītīgi piestrādāju pie formas atgūšanas, sporta zāli cenšos apmeklēt četras līdz piecas reizes nedēļā. Pēc apmeklējuma jūtos vienkārši lieliski – nogurusi, bet laimīga. Un, nenoliedzami, tā ir iespēja tikt brīvsolī no visām mājas rūpēm.»

Piedalīšanās sacensībās

Piedalīšanās sacensībās, vienalga vai tās būtu skriešanas, nūjošanas vai jebkādas citas sacensības, kas ir noteiktā laikā un vietā, neizbēgami stimulē uzlabot savu fizisko formu, neatlikt treniņus, uzlabot, piemēram, skriešanas ilgumu un ātrumu. Tas var būt grūti izdarāms, jo prasīs daudz lielāku piepūli nekā ikdienas treniņi, toties piedalīšanās sacensībās sniegs neizmērojamu gandarījumu par paveikto. Šādos treniņos labi palīdz mūzika, kas pavadīto laiku padara īsāku un spēj lieliski uzmundrināt.

Apbalvošana

Ikvienam patīk uzslavas. Ja sportosim, mēs ātri vien no apkārtējiem saņemsim komplimentus par acīmredzamu rezultātu. Arī cilvēks pats sevi var motivēt, piemēram, apbalvojot ar ko patīkamu, ja ir izdevies sasniegt pirmo vēlamo rezultātu vai izdevies sportot noteiktu laiku.

Savas formulas atrašana

Visbiežāk mums ir vairāki iemesli, kāpēc aktīvi sportojam, tāpēc ir vērts atrast savējos, lai ne tikai spētu uzsākt sportot, bet arī turpinātu to darīt regulāri.

Annas iemesli bija gan sava ķermeņa uzlabošana, gan emocionālās pasaules līdzsvars. «Pirms tam jutos ne savā ādā – neglīta, nepievilcīga, nepatika skatīties spogulī, fotografēties utt. Apnika sevi žēlot un čīkstēt.

Pirms kāda laika vasarā dzīvoju laukos pie vecmammas. Vectēvs bija nesen nomiris, un vecmammai bija ļoti svārstīgs emocionālais stāvoklis. Varēja izvest no pacietības ar saviem tekstiem, neadekvātu rīcību. Izrunāties bija bezjēdzīgi, bet kašķēties sliktākais, ko varētu darīt, tāpēc katrreiz, kad viss sakrājās, vienkārši vilku kājās botas un devos skriet. Tas tiešām ir labs stresa noņēmējs. Sapņoju arī par boksa maisu vai trenažieri mājās. Domājams, tad arī mazie kašķi mājās būs samazināti līdz pašam minimumam vai izzudīs vispār.»

Arī Sarmītei ir vairāki iemesli sportošanai: «Eju uz zāli, un man ir gan vairākas motivācijas, gan ieguvumi no tā:

  1. būšu stipra un smuka, apnicis būt muļļai un nīkulei;

  2. pēc tam ir milzīgs gandarījums un labs garastāvoklis, jo laimi tādā veidā iespējams uzkačāt gluži mehāniski, turklāt fiziskas aktivitātes palīdz arī pret depresiju;

  3. ir veselīga apetīte, kurai var droši ļauties. Gribi pēc zāles izēst konfekšu kasti? Droši! Tajā pašā laikā gribas arī veselīgo: augļi, putra, gaļa utt.;

  4. tas noteikti ir ieguldījums nākotnē gan izskata, gan veselības ziņā.»

Mēs bieži vien neapzināmies pozitīvās blakus lietas, ko ietekmē regulāra sportošana. Sports pozitīvi ietekmē arī dzīvi. Jebkurā gadījumā vislabāk ir pārāk daudz nedomāt par sportošanu, bet ķerties pie fizisko aktivitāšu veikšanas. Domāt ir viens, bet darīt – kas pavisam cits. Iesākot darīt, būs pavisam citas izjūtas un sajūtas, uz kurām varēsi balstīt tālāko darbību un sasniegt vēlamos rezultātus.

Iveta Rozentāle

Citi noderīgi raksti

Ūdens aerobika

Joga pret PMS un menstruālām sāpēm

Par sportošanu un veselīgu dzīvesveidu dalieties pieredzē Cāļa forumos

Skaistums

Veselība

Aktīva atpūta

Izvēlies tapeti: Septembris