Kad zvaigznes labvēlīgi sakārtojas
Ekonomiskā situācija Latvijā nebūt neliek nogaidīt, bet gan piepildīt jaunas biznesa ieceres, turklāt aizvien biežāk iedzīvotāji meklē ne tikai Latvijā ražotus pārtikas produktus, bet arī apģērbu, apavus un aksesuārus. Vismaz pagaidām Elīna Dobele ir vienīgā Latvijā, kura ražo apavus ar pievienoto vērtību «ražots Latvijā». Turklāt bez ievērības neizpaliek fakts, ka apavi ir 100 % roku darbs, kas tos atšķir no lielveikalos atrodamās masu produkcijas.
- Kā nonāci līdz apziņai, ka vēlies radīt dizainu apaviem, ja tava līdzšinējā darbība bija saistīta ar arhitektūru?
Jā, es pēc profesijas esmu diplomēta arhitekte un šo nodarbi pavisam neesmu atmetusi arī patlaban. Zīmols «ZoFA» radās 2009. gadā, laikā, kas sakrita ar to brīdi, kad biju bērna kopšanas atvaļinājumā un dzīvē bija norauts stopkrāns. Līdz tam es ļoti mērķtiecīgi strādāju par arhitekti un tēta, kurš arī ir arhitekts, brīdinājumos par to, ka tā ir ārkārtīgi smaga profesija sievietei, es neklausījos. Jau 9. klasē es skaidri zināju, ka izvēlēšos tieši šo ceļu. Es nebiju vēl beigusi studijas augstskolā, kad jau strādāju pie pirmā individuālā pasūtījuma – projektēju privātmāju. Pēc tam darba apjoms tikai pieauga un nebija brīva brīža, lai es apdomātu, vai tiešām arhitekta profesija ir atbilstoša manai būtībai.
- Foto: designblog.lv
2009. gadā šī iespēja radās un, veicot savas dzīves revīziju, es atklāju, ka vēlos darboties sfērā, kas ir daudz dinamiskāka un aktīvāka. Apavu dizains ir tieši tāds. Pat komunikācija ar cilvēkiem ir citāda – brīvāka un atraktīvāka. Pateicoties procesa tempam, ātrs ir rezultāts un arī gandarījums. Man patīk izbaudīt mazos mirkļus, kas ir kā īsi, bet spoži zibšņi. Patiesībā ir diezgan daudz arhitektu, kuri ir mainījuši savu radošo virzienu un kļuvuši par apavu dizaineriem, jo abām profesijām ir ļoti daudz paralēļu.
- Kas kopīgs apaviem un ēkām?
Ļoti daudz kas. Proti, apaviem, tāpat kā ēkām, ir konstrukcija, ir nepieciešamas tādas tehniskās īpašības kā izturība, svarīgs ir vizuālais aspekts, un abu šo procesu attīstībā ir iesaistīti ļoti daudz cilvēku. Otrkārt, es nonācu pie secinājuma, ka apavi manā dzīvē vienmēr ir ieņēmuši svarīgu lomu un es vienmēr esmu meklējusi kaut ko īpašu. Ja man jāsalīdzina, kam es labprātāk tērēju naudu – apģērbam vai apaviem – tad noteikti tie vienmēr ir bijuši apavi.
- 2009. gadā tev radās doma par apavu dizainu. Kas notika tālāk?
Jā, sākotnēji bija tikai doma par to, bet pēc tam es sāku apsvērt sīkākas detaļas un risināt, kā es šo ieceri varētu realizēt dzīvē.
- Kā no A līdz Z notiek apavu radīšana?
Pirmkārt, ir mana ideja par to, kāds būs apava dizains. Pēc tam kopā ar modelētāju tiek izstrādāts konkrētā modeļa lekāls. Tad darbs sākas piegriezējam, kurš izgriež ādas un auduma detaļas. Nākamais posms ir šuvēju darbs, kuri to visu sašuj kopā, bet tad apavu pāris nonāk kurpnieka gādībā.
- Vai patlaban tiek veidotas arī kolekcijas vai tikai izpildīti klientu individuālie pasūtījumi?
Patlaban mēs strādājam trīs virzienos. Pirmkārt, gadā tiek radītas divas kolekcijas, līdz šim ir bijušas divas. Patlaban mēs strādājam pie trešās, kas būs nākamā rudens-ziemas apavu kolekcija.
Mēs ražojam kolekcijas modeļus veikaliem, no kuriem saņemam pasūtījumus, bet otrs virziens ir tā saucamais made-to-measure. Tas nozīmē, ka pie mums atnāk klients, kurš vēlas konkrēta modeļa apavus, taču vēlas tajā kaut ko mainīt, piemēram, auduma vietā ādu vai arī klients vēlas tieši tādu pašu apavu modeli kā kolekcijā, bet viņam ir specifiska kājas forma. Jebkurā no šiem gadījumiem tiek noņemts precīzs klienta kājas mērs, un atbilstoši tam izveidojam apavus. Trešais darbības virziens ir unikāli dizaina apavi, kad, uzklausot klienta vēlmes, tiek radītas skices unikāliem apaviem, kam speciāli tiek izveidota arī lieste, jo ērtu apavu priekšnoteikums ir ērta lieste. Vienu kolekcijas apavu pāri ir iespējams izgatavot trīs dienās, taču individuālajam pasūtījumam šis laiks ir ilgāks, proti, līdz trīs nedēļām.
- Kur Latvijā var iegādāties «ZoFA» apavus?
Rīgā tie atrodami trīs veikalos, un šogad kolekcijas apavi bija arī pārstāvēti dizaina mēnesī veikalā «Stockmann». Savukārt ārvalstīs «ZoFA» apavi atrodami pa vienam veikalam Japānā, Maskavā un Hamburgā. Es esmu novērojusi, ka veikalos apavus pērk. Šobrīd mēs esam ieguvuši atpazīstamību to cilvēku vidū, kuri interesējas par Latvijā radītām modes un dizaina lietām, taču cilvēki diezgan bieži izvēlas pasūtīt individuālu apavu pāri, jo par šo cenu vēlas iegūt īpašus, tieši viņiem izgatavotus apavus, pat, ja par to nākas nedaudz piemaksāt.
- Vai mērķis ir arī pārdot apavus lielveikalos?
Par spīti tam, ka patlaban varam saražot 40–50 apavu pārus mēnesī, mūsu produkcija tomēr nav domāta lielveikaliem, jo tas ir nišas produkts.
- Foto: designblog.lv
Savukārt nākotnē, kad uzņēmums būs ieguvis stabilu vārdu un atpazīstamību, varētu tikt radīta lētāka kolekcija, kas būtu domāta masveida ražošanai. Šādā gadījumā apavi netiktu ražoti mazajā darbnīcā, kurā strādājam patlaban, jo roku darbs, kas ir minimāli automatizēts, ir ļoti dārgs, līdz ar to apavu pāris izmaksā dārgi.
Patlaban mūsu radītajiem apaviem pievienotā vērtība ir unikāls dizains, roku darbs un tas, ka apavi tiek ražoti Latvijā, jo lielākoties pasaulē tiek piekopta cita prakse. Piemēram, Londonas dizaineru radītus apavus ražo Portugālē, Brazīlijā vai Spānijā. Manuprāt, tā ir laika un līdzekļu izšķiešana, jo, esot uz vietas, ražošanas process ir daudz labāk pārredzams un tiek kontrolēta produkta kvalitāte.
- Kā tiek meklētas eksporta iespējas?
Līdz šim eksporta iespējas tiek meklētas gan sadarbojoties ar vietējiem modes māksliniekiem, gan es pati ļoti daudz ceļoju un meklēju tiešos kontaktus ar veikalu īpašniekiem. Tas, protams, ir laikietilpīgs un smags darbs un viss notiek ļoti pakāpeniski. Nesen biju Nīderlandē un Beļģijā, kur ieguvu ļoti labas atsauksmes par manis radītajiem apaviem un daudz kontaktu, tagad jāturpina darbs.
- Kā izdevies tik īsā laika periodā sasniegt jau taustāmus darba rezultātus?
Pirmkārt, man tas ir izdevies, pateicoties ģimenes un draugu atbalstam, kā arī pateicoties manam partnerim, apavu meistaram Andrejam, kurš ir specializējies ortopēdisko apavu izgatavošanā un kuram bija ražošanas bāze. Viņš uzticas man, jo manā gādībā ir apavu dizaina radīšana un mārketinga virzība, savukārt es uzticos viņa darbam. Protams, šajā ceļā palīdzējis arī entuziasms un pārliecība, kā arī skaidra vīzija par to, kas sagaidāms nākotnē.
- Kas tevi sagaida nākotnē?
Nākotne būs aizraujoša!
- Kā radās zīmols?
Pirms aptuveni pieciem gadiem, kad es biju tikko iepazinusies ar savu nu jau vīru, mēs ļoti daudz ballējāmies un mums radās ideja izveidot klubiņu, kur būtu ļoti daudz dīvānu un mēbeļu, kas būtu domātas ne tikai lietošanai, bet tās būtu iespējams arī iegādāties. Tajā laikā mēs pat izdomājām klubiņa nosaukumu «ZoFA» un noreģistrējām domēnu. Diemžēl šī ideja tā arī netika realizēta, un pēc aptuveni trīs gadiem durvis vēra bārs «Piens», kas principā ir tieši tāds pats koncepts kā mūsu iecerētā ideja. Taču šāda situācija ir ļoti raksturīga, proti, ja rodas kāda ideja, tad to ļoti ātri vajag realizēt, jo es ticu, ka ideju enerģētiskais lauks ir pieejams mums visiem, tikai jābūt atvērtam, lai tam pieslēgtos un tad jau pietiekami nobriedušam, lai ieceri realizētu dzīvē.
- Foto: dizaini.lv
Brīdī, kad man radās ideja veidot apavu dizainu, es sapratu, ka tajā laikā «ZoFA» radās ar citu mērķi – būt par apavu zīmolu. «ZoFA» rašanās un darbības laikā ir bijušas ļoti daudz sakritību un nejaušību. Arī mana satikšanās ar kurpnieku Andreju bija nejaušība.
- Pagaidām radi dizainu sieviešu un vīriešu apaviem. Vai plāno veidot arī kolekcijas bērniem?
Man gribētos radīt elegantu bērnu līniju, taču es nevaru solīt, ka šī ideja tiks attīstīta tuvākajā laikā.
- Kā tev rodas dizaina idejas? Vai mosties pa naktīm un zīmē uz papīra?
Ražošanas procesā ir noteikts cikls, jo tiek radītas divas kolekcijas gadā, līdz ar to man ir skaidri zināmi tie mēneši, kad man ir jāstrādā pie dizaina. Līdz šim man tas ir veiksmīgi izdevies, jo es jau iepriekš sevi noskaņoju, ka man tuvākajā laikā būs jārada apavu dizains. Interesanti ir tas, ka atkal notiek kaut kāda mistika un šajā radošajā periodā manā dzīvē iestājas mierīgāks laiks, telefons mazāk zvana, un es varu nodoties skicēm.
Turklāt man vienmēr ir līdzi skiču grāmatiņa, kurā es brīvā brīdī skicēju dizainu apaviem, jo tas ir labs treniņš, citreiz rodas kāda ideja, kas varbūt tiks realizēta nākotnē.
- Kas tiek darīts reklāmas jomā, lai par Latvijā ražotajiem apaviem uzzinātu pēc iespējas vairāk cilvēku?
Tradicionāla reklāma televīzijā nav tas, uz ko mēs mērķējam, drīzāk tās varētu būt kādas akcijas pilsētā. Turklāt mēs esam ieguvuši divu programmu finansējumu, un tas nozīmē to, ka tuvāko mēnešu laikā durvis vērs «ZoFA» darbnīca-salons. Tā būs vieta, kur notiks viss apavu radīšanas process vienkopus un ikviens varēs iegādāties vai pasūtīt īpašus «ZoFA» apavus!
Ar Elīnu Dobeli sarunājās Linda Zalāne