Atpūta

Velosipēdu ieziemošana

Rudens mūs šogad lutina ar siltu laiku, tāpēc daudzi vēl novembrī turpina aktīvi braukt ar velosipēdiem. Tomēr vietām pirmais sniegs jau ir uzsnidzis, un cilvēki velosipēdus pamazām noliek ziemas guļā. Lai iemīļotais ritenis pa ziemu nevis rūsētu un bojātos, bet saglabātu savas labās īpašības, pēc sezonas beigām to vajag ieziemot.

Foto: istockphoto.com

Cāļa aktīvākie velobraucēji, kas diskutē «Velomafijā», bieži vien turpina lietot velosipēdu arī ziemas laikā, tomēr tas neliedz veikt apkopi – notīrīt un ieeļļot ar eļļu, kas paredzēta dažādiem laikapstākļiem. Ja ritenis tiek ieziemots, tad tiek notīrīta ķēde, zobrati, velosipēds tiek kārtīgi ieeļļots un nolikts sausā vietā, lai ziemas mēneši to nebojā. Ja velosipēds tiek turēts aukstumā, var noņemt sēdekli, lai tas neplaisā. Citi cāļotāji domā arī par skaistiem velosipēdu pārvalkiem, ko var uztaisīt arī paši, jo bieži vien ritenis jātur dzīvoklī, un tad gribas, lai tas labi izskatās. Tie, kuri ziemā nevēlas braukt pa sniegu, bet tomēr vēlas turpināt mīšanos, velosipēdu mēģina pārveidot par mājas velotrenažieri, un ir cilvēki, kam tas ir veiksmīgi izdevies. Tikai tad jārēķinās ar to, ka riepas ātri nodils.

Aktīvās atpūtas veikali, tai skaitā arī veikals «Eži», piedāvā veikt profesionālu velosipēda ieziemošanu, kādu pilnā apmērā nav iespējams veikt mājas apstākļos. Pārdošanas menedžeris Jānis Melbārdis skaidro: «Velosipēdu ieziemošanas laikā velosipēdam tiek veikta pilna apkope pēc braukšanas sezonas. Tiek izjaukti un atvērti visi slēgtie centri un rumbas, no kā tiek iztīrīta vecā eļļa, uzkrājušies netīrumi un rūsa. Tad tiek iesmērēta jauna eļļa, un viss tiek salikts atpakaļ. Tāpat arī tiek pārbaudīts ratu spieķojums – vai nav uzsisti «astotnieki» (līdz ar to rats nav taisns un var mest līkločus) un vai kāds spieķis nav vaļā. Šādus «astotniekus» var iztaisnot ar spieķatslēgu, bet tas ir samērā smalks darbs, kas prasa zināšanas. Tiek notīrīti zobrati un ātrumu pārslēdzēji, tie tiek arī pārbaudīti un, ja nepieciešams, noregulēti, lai precīzi slēgtos. Tiek iztīrīta arī ķēde un nedaudz ieeļļota. Tiek pārbaudītas bremzes un bremžu kluču stāvoklis. Ja bremžu kluči ir nodiluši, tos nomaina, lai ir droši bremzēt.

Būtībā viss tiek sakārtots tā, lai ziemas laikā velosipēda mehānismi būtu «iekonservēti» un nerastos rūsa. Aktīviem braucējiem vienu reizi sezonā šāda apkope būtu noteikti jāveic, ja vēlamies, lai velosipēds kalpotu ilgi un labi.

Ņemot vērā apkopē veicamos darbus, ir virkne lietu, ko mājās nemaz nav iespējams veikt, jo ir nepieciešamas speciālas atslēgas. Tās, protams, var iegādāties, bet tāpat ir nepieciešamas zināšanas un pieredze, lai tās pareizi pielietotu un nesabojātu velosipēdu. Īstiem velosipēdu faniem, kam patīk pašiem remontēt un aprūpēt savu ričuku, tas noteikti ir paveicams, bet citādā gadījumā es rekomendētu griezties velosipēdu servisā pie pieredzējušiem mehāniķiem.»

Jārēķinās, ka pilnā ieziemošanas apkope «Ežu» servisā maksā aptuveni LVL 15–20, atkarībā no velosipēda un tā tehniskā stāvokļa. Ja ir jāmaina kāda no detaļām, par to jāmaksā papildu. Cenas servisos ir atšķirīgas, bet tās nesvārstās lielā amplitūdā.

Par velosipēdu nogādāšanu uz un no servisa jārūpējas riteņa īpašniekam. Vai nu aizbraucot līdz servisam, vai, ja iespējams, velosipēdu nogādājot ar mašīnu. Tāpat jāņem vērā, ka darbs ir laikietilpīgs, tāpēc, visticamāk, velosipēdu nebūs iespējams dabūt atpakaļ tajā pašā dienā. Ilgums ir atkarīgs gan no velosipēda tehniskā stāvokļa, gan rindas.

Iveta Rozentāle

Citi interesanti raksti

Plankings jeb būt par dēli

Mājas video savam priekam

Par aktīvo atpūtu varat aprunāties Cāļa forumos

Aktīva atpūta

Valstis, pilsētas, vietas