Kā iegādāties vispiemērotāko ceļojuma somu
Tuvojas vasara – tuvāku vai tālāku ceļojumu laiks. Kā izvēlēties piemērotu ceļojuma somu, lai bagāža nerada raizes, mūs konsultē SIA «Koferi.lv» pārstāvis Jānis Skujiņš.
Kādi apsvērumi jāņem vērā somas izmēra izvēlē
Izvēloties ceļojumu somu, atkarībā no ceļojumu biežuma, ceļojuma ilguma, pārvietošanās veida jāizlemj, kāds somas izmērs būs nepieciešams un vai pietiks ar rokas bagāžas izmēru vai arī vajadzēs lielāku somu, ko nodot bagāžā. Pēdējā laikā cilvēki ļoti bieži izvēlas tikai rokas bagāžas izmēra somas, jo tādējādi ir iespējams ietaupīt uz bagāžas izmaksām.
Izvēloties rokas bagāžas somu, īpaša uzmanība ir jāpievērš tās izmēriem. Divām populārākajām aviokompānijām, kas apkalpo Rīgas lidostu («Air Baltic» un «Rynair») pieļaujamie rokas bagāžas izmēri ir 55x40x20 cm un vājais punkts ir platums 20 cm, jo ne visas rokas bagāžas somas un koferi atbilst šim parametram (citās aviokompānijās pieļaujamais platums ir pat 25 cm). «Rynair» rokas bagāžas pārbaudes kastes gan ir ar nelielu rezervi, bet «Air Baltic» kastēm rezerves nav.
Somas tipa un materiāla izvēle
Nākošais solis ceļojumu somas izvēlē ir somas tipa noskaidrošana – vai tā būs vienkārša soma bez riteņiem, mīkstā soma ar riteņiem vai arī koferis ar saturīgu karkasu. Izvēloties rokas bagāžas somu, izvēles iespējas ir visplašākās un var dot priekšroku vienkāršai somai vai mugursomai, kā arī koferim vai somai ar riteņiem. Izvēloties somu vai mugursomu, izdosies ietaupīt 1–2 kg no bagāžas svara, bet, izvēloties somu uz riteņiem vai koferi, atvieglosiet sev bagāžas pārvietošanu pa lidostu vai ceļā uz izvēlēto galapunktu.
- Foto: SIA «Koferi.lv»
Ja ir vairākas pārsēšanās lielās lidostās vai arī līdz izvēlētajam galamērķim būs jāmēro lielāks ceļa gabals, tad ieteicams izvēlēties somu vai koferi ar riteņiem, jo ilgstoši pārnēsāt pat atļautos 8–10 kg ir ļoti nogurdinoši. Izvēloties lielāka izmēra somas, parasti priekšroka tiek dota koferiem ar saturīgu karkasu, kuros ērtāk un ir drošāk salikt dažādas lietas. Var izvēlēties arī lielākas somas ar riteņiem, bet bez karkasa, kas ļaus ietaupīt svaru, taču šajā gadījumā vairāk uzmanības būs jāpievērš trauslāku priekšmetu iesaiņošanai.
Izvēloties koferus ir jāizvēlas starp auduma koferiem vai plastikāta koferiem. Tas parasti ir vairāk gaumes jautājums, jo gan plastikāta, gan auduma koferiem ir dažādas kategorijas. Auduma koferiem bieži ir kabatas, kas nav plastikāta koferiem. Lētākiem auduma koferiem ir plastikāta karkass, kas ir samērā viegls un izturīgs, bet dārgākiem koferiem parasti ir elastīgāks karkass un labāk aizsargāts izvelkamā roktura mehānisms. Plastikāta koferiem var būt dažādi materiāli un parasti dārgākām kolekcijām materiāls ir elastīgāks un izturīgāks.
Parasti koferiem ir vai nu divi vai četri riteņi. Četri riteņi ļauj pārvietot koferi pilnīgi horizontālā stāvoklī nenoslogojot vilcēju, kas ir sevišķi ērti, ja koferis ir liels un smags.
Plānojot ceļojumu un iegādājoties ceļojuma somas der padomāt arī par dažādiem aksesuāriem – atslēdziņām, siksnām koferu nosiešanai, pudelītēm kosmētikas pārvadāšanai (ja izmanto tikai rokas bagāžas somas). Ja vēlamies aizslēgt savu koferi lidojot uz ASV, obligāti ir nepieciešamas speciālas TSA atslēgas, lai drošības dienests varētu koferi atvērt. Tās var iegādāties gan atsevišķi, gan arī tās var jau būt iestrādātas koferos.
Interesanti fakti par somu izvēli un ieteikumi par preces saglabāšanu garantijas laikā
Vīriešu izvēlē dominē melnā krāsa un, kaut arī krietni mazāk, bet vēl tiek pirktas somas brūnā, pelēkā un zilā krāsā. Sievietes krāsu izvēlē ir drošākas un populārākās krāsas ir sarkana, violeta, brūna, melna. Pērkot melnu somu, cilvēkiem patīk, ja ir kāds akcents citā krāsā, lai to būtu vieglāk atpazīt lidostā. Ir arī speciālas bērnu kolekcijas ar dažādiem zīmejumiem, bet parasti tās ir diezgan dārgas un vecāki reti ir ar mieru tērēt par bērna somu tikpat daudz kā par savējo vai pat vairāk.
Parasti somām ir divu gadu garantija, kā to nosaka Latvijas likumdošana. Rūpnīcas brāķi, uz ko attiecas garantija, gadās reti, bet vislielākie bojājumi tiek nodarīti lidostās, kad nododamo bagāžu bieži diezgan brutāli mētā krāvēji un tai ir jāriņķo pa dažādām slīdošajām lentēm. Visbiežāk tiek bojāti riteņi un izvelkamie rokturi, pat gadās, ka koferi tiek pilnībā sadragāti un nav iespējams tos remontēt, tāpēc pērkot koferi vajadzētu skatīties uz to, lai pēc iespējas mazāk detaļu ir ārpus korpusa aprisēm.
Garantija neattiecas uz mehāniskiem bojājumiem, kaut gan ir cilvēki, kas savus sasistos koferus nes atpakaļ uz veikalu un cenšas pārliecināt, ka tā ir ražotāja vaina. 90 % šo gadījumu ir skaidri redzams, kā ir radies bojājums un parasti cilvēkam tiek izskaidrots, kāpēc tas neattiecas uz garantiju, kā arī iespēju robežās tiek palīdzēts novērst bojājumus, ja tas ir iespējams. Protams var saprast, ka ir žēl, ja samērā dārga manta tiek sabojāta pirmajā lidojumā, bet tādos gadījumos vajadzētu apdrošināt bagāžu un apdrošināšanas kompānija sedz vai nu remonta izmaksas vai arī apmaksā jauna kofera iegādi.
Iveta Odiņa
Citi noderīgi raksti
Lidošana kopā ar kaķi uz ārzemēm