Svētku svinēšana darba vietā
Svētki darba vietā ir vai vismaz tiem vajadzētu būt neatņemamai firmas komandas gara, korporatīvās kultūras veidošanas sastāvdaļai. Darbiniekiem vajag labi strādāt un tikpat labi atpūsties. Šie svētki nav tikai darbinieku izklaidēšana, bet gan papildu motivācija, firmas tēla veidošana un viena no efektīvākajām metodēm, kā parādīt firmas vērtības. Svētkos vajadzētu izcelt katra darbinieka nozīmību un apbalvot labākos.
Iemesli svētkiem darba vietā
Korporatīvie pasākumi ir ļoti nozīmīgi, jo bieži vien, pateicoties tiem, darbinieki sāk apzināties sevi kā firmas kolektīva daļu. Kādus svētkus svinam? Par ieganstu korporatīvo svētku rīkošanai var kļūt kalendārie svētki, kompānijas dzimšanas diena, nozaru vai profesionālie svētki, nozīmīgi notikumi kompānijas darījumu dzīvē (filiāles atklāšana, reģionālo pārstāvju salidojums, uzvara kādā konkursā, finanšu gada noslēgums, noteikta apgrozījuma sasniegšana, konkurenta bankrots utt.). Iemesls var būt arī priekšnieka dzimšanas diena, vasaras sākums utt. Katrā firmā pastāv iekšpolitika. Atbilstoši tai nosaka, kādus svētkus atzīmēt. Vislabāk, ja gadā ir pieci līdz seši korporatīvie pasākumi.
- Foto: istockphoto.com
Lielās firmās grandiozu masu ballīti, tas ir, korporatīvos svētkus, vajadzētu rīkot pirms Jaunā gada. Šie svētki kalpo kā apvienojošs notikums – ierodas visu attālo filiāļu darbinieki, atpūšas, dalās pieredzē un iepazīstas, jo pirms tam sazinājušies tikai telefoniski. Svētkus var papildināt ar dziesmu konkursu, kulinārijas šovu u. tml. Citus svētkus filiāles un nodaļas var atzīmēt atsevišķi.
Var rīkot visiem kopīgu sporta dienu, kurā iesaistīti arī ģimenes locekļi. Tad notikumu centrā ir stafetes, konkursi un aktīvas spēles. Var sarīkot kopīgu dienu boulinga centrā vai slidotavā, peintbola spēli vai izjādi ar zirgiem.
Svarīgākais – svētku ideja un mērķis
Galvenais noteikums, lai korporatīvie svētki izdotos – skaidri noformulēta ideja, koncepcija, mērķis un uzdevums. Svētkiem, kuri aprobežojas ar kopīgu pasēdēšanu restorānā uz firmas rēķina vai izklaides programmas noskatīšanos, nebūs liela nozīme. Izstrādājot scenāriju, sastādot ēdienkarti un plānojot viesu izvietojumu pie galdiem, jāvadās nevis pēc vispārpieņemtajiem standartiem, bet gan pēc firmas mērķiem un korporatīvās kultūras.
Jebkuru svētku sastāvā vajadzētu būt vadības uzrunai. Vadībai svinīgajā daļā vajag uzsvērt, ka darbinieki ir komandas sastāvdaļa. Jāatskatās uz aizvadīto laiku. Jāstāsta, kas sasniegts, un jāatklāj nākotnes plāni, kā arī jāuzsver katra darbinieka nozīmība. Svētkiem jāapliecina firmas veiksmīgā darbība tirgū, tādējādi paaugstinot darbinieku motivāciju un liekot viņiem justies lepniem par piederību firmai.
Svinību oficiālajā daļā notiek to darbinieku vai struktūrvienību apbalvošana, kuri devuši īpašu ieguldījumu firmas biznesa attīstībā, ieviesuši jaunas idejas.
Svētku gaitā pēc iespējas jāizvairās no sadalīšanās grupās (nodaļas, vadība un padotie u. tml.). Svētkos noderētu kāds īpašs pārsteigums darbiniekiem. Kāds? Tas atkarīgs no firmas finanšu iespējām.
Alkohola sociālā funkcija
Bieži vien svētkos neiztiek bez alkohola lietošanas, turklāt tas notiek ne tikai lielo, korporatīvo svētku laikā, bet pat nelielos darba kolektīvos, kad tiek atzīmētas jubilejas, pirmā alga, piektdiena vai priekšnieka komandējums. Kā vērtējama šāda parādība?
Sanhosē universitātes ekonomisti veikuši pētījumus par iedzeršanu darba vietās un rezultātus publicējuši žurnālā «Journal of Labor Research». Secināts, ka mūsdienu darba ētikā iedzeršana nav kauna lieta. Pētnieki noskaidrojuši, ka darbinieki, kas iedzer mērenā daudzumā, firmai nodrošina vidēji par 10–14 % lielāku peļņu nekā pilnīgi atturībnieki. Tas skaidrojams ar to, ka viņiem ir augstāka sociālā efektivitāte. Šādi darbinieki ir vairāk pieprasīti darba tirgū, jo viņiem ir lielāks pazīstamo personu loks.
Alkohols noder darbā ar klientiem, kontaktos ar kolēģiem. Atturībniekus apkārtējie var uzskatīt par garlaicīgiem, tāpēc mazāk kontaktēties vai palīdzēt viņiem darba jautājumos. Protams, viss iepriekš minētais aktuāls vienīgi tad, ja dzeršana ir publiska. Ja alkohola lietošana ir individuāla, alkohols savu iespējamo socializācijas funkciju pilnībā zaudē.
Kā atteikties no alkohola lietošanas
Var piedalīties pasākumā, bet dzert sulu vai ātrāk aiziet projām. Ja kolēģi nezina smalkas uzvedības likumus un uzbāžas ar piedāvājumiem iedzert, var lietot kādu iemeslu no «Attaisnojošo iemeslu kolekcijas». Tas ļaus viegli atteikties no alkohola lietošanas.
Esmu pie stūres (tas ir, nevaru atstāt mašīnu pie biroja un doties mājās ar taksi).
Pati tiešākā un atklātākā – slimoju un nedrīkstu lietot alkoholu.
Man ir alerģija pret spirtu.
Vakar piedzēros derību dēļ, šodien vairs nevaru iedzert.
Taupu spēkus citai ballei šovakar.
Sievasmāte (brālis, māte u. c.) atbraukusi.
Šodien svēti apsolīju mājās ierasties skaidrā.
Katru reizi pēc iedzeršanas darbā pamostos priekšnieka sievas gultā (atskurbtuvē, lidmašīnā u. tml.).
Mājās gaida mīļotā sieva/bērnam apsolīju vakarā aiziet uz kino.
Un, protams, atcerieties, ka pārmērīga alkohola lietošana ir kaitīga veselībai.
Izmantotas idejas no portāla www.rabota.ru.
Iveta Odiņa