Bērni

“Mans bērns ar aizrautību un dabiski pieņem svešvalodu”

Pagājis mēnesis, kopš stāstījām jums par projekta PASS (Parents As Successful teacherS) izstrādātajiem svešvalodu mācīšanās palīgmateriāliem. Toreiz sniedzām vispārīgu informāciju, kā šos materiālus izmantot, kā arī tuvāk skaidrojām 0 fāzes būtību. Šeit varat pārlasīt iepriekšējo rakstu “Lai svešvaloda Tavam bērnam vairs nebūtu svešā valoda”.

Šajā reizē vēlamies pievērsties jau nākamajam solim – 1. fāzei. Protams, pārejot uz šo, nākamo līmeni, sagaidāms, ka vecāki neaizmirsīs 0 fāzes laikā attīstītās iemaņas. Bet pirms tam tomēr atgādināsim tikai divas galvenās lietas (ja gadījumā kāds no jums nav iepazinies ar iepriekšējo rakstu vai par projektu neko nezina). Proti:

  1. PASS izstrādātie valodu mācīšanas materiāli ir kartītes (tās vecāki var izdrukāt pēc reģistrēšanās PASS lapā) Kartītes ir elementārs ceļvedis vecākiem (uz kartītēm ir ierosinoši jautājumi sarunai ar bērnu par konkrētu tēmu) un aizraujošas bildītes bērniem (uz kartītēm ir atraktīvi zīmējumi, kuru galvenais varonis ir zils robotiņš).

  2. Vecākiem nav jābūt akadēmiķiem, profesionāliem pedagogiem vai lingvistiem, lai izmantotu šīs kartītes. Ideja ir – PALĪDZĒT savam bērnam pašam iemācīties svešvalodu caur pozitīvu komunikāciju un laika pavadīšanu kopā ar vecākiem (kuri paši prot kādu svešvalodu). Vecākiem nav JĀMĀCA (šī vārda burtiskajā izpratnē), bet JĀPALĪDZ PIERAST, APGŪT UN IZMANTOT svešvalodu.

Ja līdz šim (0 fāze) vecāki mācījās izmantot uz kartītēm uzdrukātos jautājumus un veidot draudzīgu komunikatīvo vidi, tad 1. fāzes laikā jāmācās izmantot jau pārbaudītas attīstošās spēles/uzdevumus, pielāgojot tos atbilstošām ikdienas situācijām.

PASS 1. fāzes materiāliem ir sekojoši mērķi

  1. Atklāt bērnā izaicinājuma prieku un godkāri! Izejas pozīcija, tāpat kā iepriekš, ir bērna paša motivācija (nevis vecāku motivācija “tagad man ir brīvs brīdis, tagad mācīšu savam bērnam svešvalodu”) kaut ko darīt. Izejot no šīs pozīcijas vecākiem jāiemācās formulēt uzdevumu, kura kodolā ir kāds no fāzes uzdevumiem. Mērķis ir panākt, lai bērns šo izaicinājumu pieņem ar prieku un interesi (kā daļu no situācijas vai spēles, kurā viņš atrodas).

  2. Dažādos attīstošos uzdevumus iemācīties pielietot jebkuros apstākļos, piemēram, braucot auto, pastaigājoties parkā, iepērkoties lielveikalā.

  3. Bērna svešvalodas prasmes attīstīt nu jau līdz frāžu līmenim. Tas nozīmē, ka situācijās (spēlēs) jūs pamanīsiet, ka bērns jau jums atbild un ar jums sarunājas frāzēs.

  4. Kā pēdējo atgādināsim universālo mērķi, kas attiecas uz visām mācību materiālu fāzēm – palīdzēt bērnam attīstīt radošo domāšanu.

Kā veidot komunikāciju ar bērnu 1. fāzes ietvaros

  1. Uzbūvēt/radīt izaicinājumu.

  2. Bērna līdzšinējā pieredze un zināšanas ir resursi. Izmantojiet tieši šos resursus, lai palīdzētu bērnam pašam atrast šim izaicinājumam risinājumu. Nedodiet bērnam gatavas atbildes un “nepiespiediet” viņu atbildēt ar “jā” vai “nē”.

  3. Vienmēr izvērtējiet, vai tas izdevās vai nē, ko no šīs dzīvās pieredzes var paņemt, ko vajag mainīt vai atmest pavisam. Vecākiem nedrīkst būt kauns vai bailes no kļūdīšanās, tāpat vecāki nedrīkst norādīt uz bērna kļūdām, tās tieši labot, tādejādi šo procesu attālinot no brīvas, rotaļīgas atmosfēras.

Kad esam izdrukājuši 1. fāzes materiālus

Kartītes piedāvā 8 uzdevumus, 3 no tiem ir universāli, bet 5 uzdevumi ir komplicētāki un sadalīti vēl 4 variantos (materiālu autori ņēma vērā bērna iespējamās motivācijas). 1. fāzē kartītes ir sarežģītākas nekā 0 fāzes kartītes. Tās sastāv no 2 kartītēm A5 formātā.

  1. 1. kartītē ir universālie uzdevumi. Tajā norādīts, kādas domāšanas prasmes vecākiem jācenšas attīstīt bērnos, kā arī sniegta skala, lai šīs prasmes varētu novērtēt.

  2. 2. kartīte satur uzdevuma aprakstu, padomus, kā veidot komunikāciju, kā arī ceļvedi, kā noslēgt uzdevumu.

  3. Vēl ir arī 3. daļa, kas satur praktisku informāciju – kā pielāgot uzdevumu situācijām un kā palīdzēt bērnam pašam nonākt līdz risinājumam.

Lielākā atšķirība starp 1. fāzi un 0 fāzi ir – 1. fāzē vecāki sāk aktīvāk izmantot tā saukto starpnieku, piemēram, uz rokas uzvelkamu rotaļu lellīti. Jūs varbūt jautāsiet, kāpēc šāds atribūts vispār jāizmanto? Galvenais “starpnieka” uzdevums ir palīdzēt un attaisnot svešvalodas izmantošanu (piemēram, lelle var būt ārzemniece, citādi – kāpēc gan nerunāt dzimtajā valodā?). Otra lieta – bērnam šāda rotaļa ir aizraujoša, vecāki var tieši iesaistīties bērna pasaulē. Lūk, kartītēs ir sniegtas situācijas, kādās šis starpnieks – piemēram, lellīte, varētu darboties.

Zelta padomi

Daudziem vecākiem šeit rakstītais iespējams liksies sarežģīts un pārāk daudz ieteikumiem piesātināts. Tomēr ticiet, pēc rūpīgas informācijas izlasīšanas kaut vienu reizi un izmēģināšanas, šie aizspriedumi zudīs. Ja jums patiešām rūp, lai bērnam kāda svešvaloda vairs nebūtu sveša, lai bērns attīstītu savas domāšanas prasmes un radošumu, šie materiāli nekādā ziņā nebūs par grūtu.

  1. Negaidiet no bērna pārlieku daudz! Atcerieties, ka izglītība ir process/ceļš, nevis kādas atsevišķas personas ambīciju piepildījums. Ļaujiet bērnam darboties savā tempā, nekādā gadījumā nesteidziniet viņu.

  2. Esiet pacietīgi – ļaujiet bērnam klusēt! “Nevelciet” svešvalodu ārā par katru cenu. Atcerieties paši savu skolas laiku – valodas apguvē ir stadija, kad saproti, ko citi runā, bet pats vēl nevari parunāt un atbildēt.

  3. Neskaidrības netulkojiet dzimtajā valodā, bet skaidrojiet svešvalodā. Koriģējiet bez aizrādījuma par kļūdu. Tieši šajā momentā lieti var noderēt tā sauktais starpnieks (uz rokas uzvelkamā lellīte). Viņš var it kā starp citu atkārtot teikto, tikai pareizi.

Noslēgumā

PASS izveidotie svešvalodu mācīšanās palīglīdzekļi – kartītes ir 8 valodās: angļu, vācu, franču, itāļu, latviešu, krievu, holandiešu. Materiāli paredzēti bērniem no 3/4–7/8 gadu vecumam, taču, kad tieši sākt strādāt ar kartītēm, to vislabāk jutīs un sapratīs paši vecāki, pazīstot savu mazuli.

Katra nākamā fāze ir ne tikai nākamais izaicinājums bērnam, bet arī solis uz priekšu vecāku izglītībā. Uzsākot izmantot 1. fāzes materiālus, jāpatur prātā arī 0 fāze. Savukārt 1. fāzes materiālus varēs turpmāk izmantot organizējot radošo darbu jebkurā jomā.

Piemēri un informācija

Ja Tevi šajā rakstā stāstītais ir ieinteresējis, iesakām doties uz PASS lapu, reģistrēties tajā un pašam visu kārtīgi izpētīt. Ja jums rodas papildu jautājumi vai komentāri, vienmēr ir iespēja kontaktēties ar projekta speciālistiem, kuri būs ieinteresēti un atsaucīgi jums atbildēt.

Lai izdodās būt labai mammai/tētim un sava bērna palīgam un skolotājam!

Saistīti raksti

Lai svešvaloda Tavam bērnam vairs nebūtu svešā valoda