Bērni

Rotaļas un rotaļlietas bērniem: 1. - 3. mēnesis

1. mēnesis

Lai gan mazulim rotaļas patīk, tās nevar būt pārāk ilgas. Parasti rotaļa varētu ilgt 10 - 15 minūtes. Ja bērns griež galvu prom vai ver acis ciet, tas drīzāk nozīmē, ka viņš ir noguris.

Bērns reaģē uz tādiem kairinājumiem kā skaļš troksnis, spilgts zīmējums. Ja viņu paņem uz rokām vai šūpo, viņš nomierinās. Zīdainis pazīst vecāku balsis un skatās tiem acīs. Klusas rīkles skaņas mēneša beigās pārvēršas ūjināšanā. Mazulis reaģē uz balsīm. Tāpēc sarunājoties ar bērnu, jālieto vienkāršas frāzes un jāuzrunā bērns vārdā. Runājoties ar bērnu, jāpieliecas viņam tuvāk, lai būtu 20 - 25 cm attālumā no bērna sejas, tā ļaujot bērnam raudzīties sejā. Vēlams mainīt sejas izteiksmi, modulēt balsi, smieties, dziedāt un teikto pavadīt ar atbilstošu sejas izteiksmi un žestiem. Mazulis var atdarināt vaikstīšanos. Parasti visātrāk tas veicas ar mēles rādīšanu.

Stabilizējoties nervu sistēmai un uzlabojoties muskuļu kontrolei, mazuļa haotiskās kustības kļūst mierīgākas. Kustības - zīdīšanu, dūrīšu sūkāšanu - pārsvarā nosaka refleksi. Mētā rociņas un kājiņas. Ja galvu neatbalsta, tā nokaras.

Mazulim patīk saldas smaržas, mīksti audumi. Viņu nomierina augstas balss skaņas, klusa mūzika.

Bērna acu priekšā kustina pirkstus vai mantiņas, kas ir pamatkrāsās un ļoti spilgtās krāsās: balts un melns kopā, košzils un dzeltens, lai viņš ar skatienu un galvas pagriezienu sekotu kustībai. Bet jāievēro, lai neizkustinātu objektu ārpus mazuļa redzes lauka. Ja kustība būs pārāk ātra, mazais nespēs tai izsekot.

Šķērsām gultiņai piesieniet auklu un piekariet tai rotaļlietas.

Mainot autiņus, saudzīgi izkustināt bērna kājas, saliecot un iztaisnojot tās ceļgalos. Tas mudinās viņu iztaisnot ķermeni.

Pie gultiņas gala piestiprināt nelielu spoguli vai skaidrām līnijām uzzīmētu sejas attēlu, ko bērns var guļus aplūkot.

2. mēnesis

Vidējais rotaļu ilgums vēl aizvien ir 5 - 10 - 15 minūtes.

Raud, lai izteiktu neapmierinātību vai sāpes, vāvuļo, kad ir sajūsmināts un laimīgs. Sāk aptvert vienkāršas sakarības - ja viņš raudās, tiks paņemts rokās. Sāk pievērst vairāk uzmanības ārējiem stimuliem. Galvenais izteiksmes līdzeklis ir raudāšana. Izdod īsas, stenošas skaņas, kas izklausās pēc a-a-a, u-u. Tāpēc jo vairāk stimulēs bērna valodu, runājot ar viņu un rosinot atbildēt, jo ātrāk bērns iemācīsies runāt un skaidrāka būs viņa runa. Ieteicams nepārtraukti runāt tēlaini un izteiksmīgi un uzdot bērnam jautājumus.

Uzmanīgi atver un aizver plaukstas. Pāris mirkļu spēj rokā noturēt rotaļlietu. Tāpēc nepieciešams sniegt viņam rotaļlietu, mudinot to satvert pirkstos. Sāk iztaisnoties uz iekšu izliektās kājas. Mazulis cenšas pacelt galvu. To var stimulēt, turot rokā krāsainu rotaļlietu tā, lai bērnam ir jāpaceļ galva, lai ieraudzītu rotaļlietu. Vai arī palikt zem bērna padusēm saritinātu dvieli un lēnam celiet viņu augšā (ne augstāk kā 5 - 10 cm no zemes). Arī šis vingrinājums palīdzēs bērnam celt galvu. Tuvojoties mēneša beigām, daži refleksi izzūd.

Redze kļūst asāka, un acis seko līdz kustīgiem priekšmetiem. Tumsā paņemiet mazu lukturīti un lēnām kustiniet gaismas staru pa sienu, mazuļa skatiena attālumā. Tas veicina redzes attīstību un acu kustību koordināciju. Mazulim patīk pētīt sejas. Iespējams, ir sākušās kolikas, taču trešā mēneša beigās tās pamazām izzudīs.

Ja bērnam gultiņā mantu ir par daudz - tās sakarinātas gar gultiņas malām. Virs galvas griežas karuselis un arī gultiņā saliktas vairākas rotaļlietas, mazais ātrāk nogurst. Tāpēc viņam pietiks ar vienu vai divām mantiņām, kas atrodas 30 - 40 cm attālumā. Viena no pirmajām rotaļlietām mēneša sākumā varētu būt karuselis. Tas veicina redzes attīstību, dzirdes stimulāciju, vēlāk arī sniegšanos un tveršanu. Pērkot karuseli, jāņem vērā, lai melodija nebūtu pārāk ātra un skaļa, jo bērna dzirde ir asa un jutīga.

Dziediet bērnam ritmiskas šūpuļdziesmas, šūpojiet un aijājiet viņu rokās. Rādiet bērnam viņa rokas un demonstrējiet, ka tās jākustina. Ar mīkstu suku saudzīgi pabraukiet bērna plaukstas un pirkstus, it īpaši - pirkstu spilventiņus. Lieciet bērnam aptaustīt dažāda materiāla un formas priekšmetus.

3. mēnesis

Bieži smaida apkārtējiem un tad, kad guļ. Daži mazuļi uzsmaida savam spoguļattēlam. Pārstāj zīst, lai ieklausītos mātes balsī. Šņuksti, spiedzieni, iespurdzieni un gugināšana skan it kā no rīkles dziļumiem. Ja mazais dzird citu sarunas, vēlas arī pats izdot vairāk skaņu. Ieteicams atdarināt un atkārtot bērna izdotās skaņas. Ja mazais uz runāšanu nereaģē, iespējams, problēmas ar dzirdi.

Ar rociņu sit pa piekārtajām rotaļlietām. Guļot uz muguras, abas rokas kustina vienādi labi. Ja paceļ vertikāli, ar kājiņām atsperas pret atbalstu, grib lēkāt. Guļot uz vēdera, jau spēj pacelt gan galvu, gan krūšu kurvi. Pieaugot gurnu un ceļu locītavu elastībai, mazuļa spērieni kļūst spēcīgāki.

Acis raugās vienā virzienā un fokusējas uz vienu nevis diviem priekšmetiem.

Dziedot šūpuļdziesmas, tēlojiet līdz. Spēlējieties ar plaukstām, cepiet smilšu kūciņas.

Rotaļājoties vingrojiet - šūpojiet bērnu uz augšu un uz leju, salieciet viņa kājas ceļos, iepletiet bērna rokas un kutiniet viņa pēdas. Sejas muskuļus var kutināt ar vāveru spalvu otiņu.

Noguldiet bērnu ar vēderu uz grīdas un atgulieties viņam pretim. Tas mudinās bērnu pacelt un noturēt galvu. Rosiniet sniegties pēc mīkstajām rotaļlietām.

Kopīgi mazgājieties vannā. Parādiet bērnam, kā šļakstīties un spārdīties - saņemiet viņa roku un parādiet, kā to dara.

Citi noderīgi raksti

Zīdainis un veģetārs uzturs

Zaļie kokteiļi

Par savu mazuļu aktivitātēm varat aprunāties Cāļa forumos

Zīdainis

Ratiņi, autokrēsli un citas lietas bērniem

Aktīva atpūta