Bērni

Mūsdienu problēma - bērni ar lieko svaru

Mūsdienās arvien lielāku satraukumu izraisa pieaugošais to bērnu skaits, kuriem ir liekais svars. Iemesli tam ir visdažādākie, bet veidi, kā ar to cīnīties, ir līdzīgi.

Aptaukošanās ir problēma, ar kuru saskaras visā pasaulē, un arvien vairāk šī problēma skar tieši jaunus cilvēkus, to skaitā arī bērnus. Gadu no gada šī problēma kļūst arvien aktuālāka. Lai arī šķiet, ka maziem bērniem nevar būt liekais svars, visā pasaulē ir 22 miljoni bērnu, kuriem līdz piecu gadu vecumam jau ir problēmas ar svaru. Varam iepriecināt, ka Latvijā situācija nav tik dramatiska kā citviet pasaulē, tomēr arī šeit ir tendence šai problēmai saasināties.

Iemesli liekajam svaram

Iemesli tam, kāpēc bērni un arī pieaugušie aptaukojas, ir visdažādākie, un pētnieki ir secinājuši, ka tam nav viennozīmīga iemesla – visbiežāk tas ir dažādu faktoru kopums. Maldīgs ir uzskats, ka vienīgais iemesls ir nepareizs uzturs. Bieži vien nav iespējams noteikt liekā svara izcelsmi, bet gan tikai faktorus, kas to ietekmē.

Ietekmējošie faktori var būt dažādi:

  • ģenētiski iemesli – problēma tiek pārmantota no paaudzes paaudzē. Bieži vien ir tā, ka sākotnēji bērnam ir labs svars, bet, pieaugot vai laižot pasaulē savus bērnus, svars arvien vairāk pieaug, kamēr ir tāds pats kā vecākiem vai mātei. Tāpat jāņem vērā, ja grūtniecei ir liekais svars, to var pārņemt arī bērniņš. Tāpēc, ja vien iespējams, arī grūtniecības laikā vēlams sevi uzturēt labā fiziskā formā vingrojot. Ja sievietei pirms grūtniecības ir bijis aktīvs dzīvesveids, to var arī turpināt grūtniecības laikā, samērojot to ar savu pašsajūtu. Savukārt, ja sievietei bijis sēdošs darbs, ieteicams būtu pievērsties saudzīgiem vingrinājumiem, kas ne tikai palīdzēs sagatavoties dzemdībām un uzturēt labu fizisko formu, bet arī nodrošinās mazuli ar veselīgu izskatu un labu pašsajūtu;
  • medicīniski iemesli – tās var būt dažādas veselības problēmas vai medikamentu ietekme;
  • sociāli iemesli – piemēram, vispārējas izmaiņas sabiedrības ēšanas tradīcijās, neaudzējot pārtiku pašiem, bet pārsvarā to pērkot veikalā; dzīvesveida maiņa no aktīva uz mazkustīgu;
  • ekonomiski iemesli – vecāku ekonomiskās iespējas, uztura uzņemšanas izmaiņas atkarībā no finanšu iespējām;
  • psiholoģiski iemesli – problēmas ģimenē vai skolā, bulīmija;
  • antropoloģiski iemesli – pārtikas industrijas izmaiņas laika gaitā.

Ļoti pretrunīgas diskusijas ir par to, vai labāks ir mātes piens, kas pielāgots konkrētajam bērniņam, vai tomēr sabalansēts mākslīgais maisījums. Jāņem vērā, ka visi faktori summējas, pārklājas un, savstarpēji mijiedarbojoties, veicina attiecīgās problēmas rašanos.

Foto: istockphoto.com

Jāņem vērā, ka bērnam ir vairāki kritiskie posmi, kad problēmas ar svaru var izpausties lielākā mērā un atstāt tālejošas sekas. Pirmkārt, tas ir jau iepriekš pieminētais grūtniecības laiks, jo bērnu var ietekmēt arī tas, ka pirmajos mēnešos mātes puncī bērnam ir nepietiekama barības vielu pieejamība – tas var veicināt aptaukošanos, bērnam piedzimstot un pieaugot. Otrkārt, kritiskais brīdis ir sešos vai septiņos gados, kad pēc svara izlīdzināšanās atkal sākas pieņemšanās svarā, kas var atbilst normai vai arī būt pārlieku liela. Treškārt, par kritisku posmu noteikti uzskatāms pusaudžu vecums, kad mainās ķermeņa tauku daudzums un izvietojums un bērns piedzīvo gan fizioloģiskas, gan emocionālas izmaiņas – var mainīties ēšanas paradumi un dzīvesveids.

Kā noteikt, vai bērnam ir problēmas

Pasaules Veselības organizācija aptaukošanos definē kā sarežģītu, dažādu iemeslu izraisītu hronisku slimību, kas rodas ģenētisku un vides faktoru mijiedarbības ietekmē. Būtiski, ka liekais svars var parādīties kā nepatīkams bonuss, saskaroties ar veselības problēmām, piemēram, cukura diabētu.

Lai noteiktu, vai cilvēkam ir liekais svars, var izmantot dažādas metodes – zemūdens svēršanu, duālās enerģijas rentgena absorbciometriju, datortomogrāfiju, kā arī kodolmagnētiskās rezonanses izmeklēšanu. Ir arī citi vienkāršāki veidi, piemēram, vidukļa apkārtmēra noteikšana, tauku krokas mērīšana vai ģimenes stāvokļa izvērtēšana, analizējot, vai kādam ģimenes loceklim jau iepriekš bijušas problēmas ar svaru.

Vienkāršākais veids, kā pašu spēkiem noteikt liekā svara esamību, ir noteikt svara un auguma attiecību jeb ķermeņa masas indeksu. Tomēr bērniem svarīgi ņemt vērā ne tikai ķermeņa masas indeksu, bet arī dzimumu un vecumu, jo bērni aug ļoti ātri, tāpēc indekss ir ļoti mainīgs. Vēl viens veids, kā to vienkārši noteikt, ir svaru aprēķināt pēc formulas: gadu skaits x 2+10 (tātad bērnam piecu gadu vecumā būtu jāsver vidēji 20 kg). Ja bērna svars ir lielāks par vēlamo, var sākt uztraukties, bet jebkurā gadījumā noteikti jāņem vērā gan bērna dzimums, gan auguma garums. Ja šķiet, ka bērnam ir problēmas ar lieko svaru, jākonsultējas ar bērna ārstu.

Kādas ir liekā svara sekas

Palielināts svars ir ne tikai fiziski traucējošs, bet tas bērnu ietekmē arī emocionāli, garīgi un arī veselības ziņā. Pārāk liels svars bērnībā var arī ietekmēt svaru pieaugušo vecumā. Palielināts svars bērna vecumā rada lielāku risku veselības problēmām – cukura diabētam, vielmaiņas traucējumiem, sirds un asinsvadu problēmām, kas, piemēram, veicina paaugstinātu asinsspiedienu. Liekais svars var ietekmēt arī nervu sistēmu. Fizioloģiski var mainīties pēdas struktūra, ir grūtāk noturēt pareizu stāju, lai netiktu traumēts mugurkauls.

Kā risināt liekā svara problēmas

Svarīgākais uzdevums nav tieša svara samazināšana, bet gan veselības veicināšana, izvērtējot un mainot tos faktorus, kas to ietekmē – psiholoģiskos, fiziskos un sociālos. Svarīgākie aspekti, ievērojot veselīgu uzturu, ir sekot līdzi tam, ko un kā bērns ēd, ievērojot uztura piramīdas principus un ēdiena dažādību, ēšanas regularitāti (jāēd vismaz četras līdz piecas reizes dienā), nedrīkst pieļaut to, ka bērns ir badā (citādāk bērns sāks ēst negausīgi), un pārāk biežu našķošanos ar saldumiem, kas mēdz pat aizstāt ēdienreizes.

Diēta nav vēlamākais veids, kā risināt šo problēmu, jo tā var veicināt svara atgriešanos ilgtermiņā, turklāt var radīt ēšanas traucējumus vai nomāktību. Būtiska ir vispārēja ēšanas kultūras veidošana.

Vajag izvērtēt ēdienu, kas tiek ēsts – kā tas tiek gatavots, vai bērns paēd brokastis (tām jābūt sātīgām un jānodrošina enerģija, tātad – jābūt ar ogļhidrātiem: putras, pārslas ar pienu vai jogurtu, graudaugu produkti, vienmēr labi ir augļi, dārzeņi vai no tiem svaigi spiestas sulas). Noteikti jāizvēlas pēc iespējas dabiskāka pārtika, bez konservantiem un nemodificēta. Ļoti svarīga ir šķidruma uzņemšana pietiekamā daudzumā.

Svarīgi, lai uzņemtais pārtikas daudzums būtu harmonijā ar kustību daudzumu. Labi, ja bērnam ir kāds kustību pulciņš, kas aizrauj, piemēram, zēniem kāds sporta veids vai meitenēm dejošana. Galvenais, organismam augot, ir saglabāt esošo svaru, lai tas nenāktu vairāk klāt un tādējādi izlīdzinātos. To var panākt ar fizisko aktivitāšu palielināšu un daudzveidību. Bērnam vismaz stundu dienā ir jābūt aktīvam, vēlams, svaigā gaisā un visai ģimenei kopā. Ja tā nav, tad vismaz jāsamazina laiks, ko bērns pavada pie datora vai televizora. Protams, nevajag uzreiz strauji palielināt slodzi, to nepieciešams darīt pakāpeniski.

Bērnam ļoti svarīgs ir apkārtējo atbalsts, īpaši ģimenes atbalsts, kas bieži vien kļūdās, bērnu lieku reizi izsmejot vai paķircinot. Ir svarīgi, lai bērnam būtu pašapziņa, pozitīvs skatījums uz sevi, savu ķermeni un dzīvi. Svarīgi ir arī draugi, kas nenovēršas, jo bērnam ir svarīgs arī viņu viedoklis, turklāt ar draugiem ir lielākas iespējas izkustēties, aktīvi darboties, justies kā vienam no kompānijas, nevis vientuļam un atstumtam.

Protams, visefektīvākais veids problēmas risināšanā ir visas sabiedrības iesaistīšana, lai bērns nejustos viens pats. Kā jau noskaidrojām raksta sākumā, liekais svars nav tikai uztura problēmas, tam ir daudz dziļāki iemesli un daudz vairāk ietekmējošu faktoru, kas ir saistīti ar sabiedrību kopumā.

Iveta Rozentāle

Citi noderīgi raksti

Dabīgie našķi bērniem neveselīgo saldumu vietā

Bērna radināšana pie noteiktām ēdienreizēm

Par bērna uzturu varat aprunāties Cāļa forumos

Mazulis

Bērnu veselība