Bērni

Dūlas Lindas Rozenbahas saruna ar Cāļa lasītājām Nr.1

2010. gada decembrī dūla Linda Rozenbaha atbildēja uz Cāļa lasītāju uzdotajiem jautājumiem par grūtniecību, dzemdībām, gatavošanos tām, kā arī pēcdzemdību periodu.

Šeit, četru rakstu garumā, apkopoti visi jautājumi un uz tiem sniegtās atbildes.

Vairāk par dūlām lasi portāla sadaļā Bērni un dūlu interneta mājas lapā www.dulas.lv

  • Cik svarīgi grūtniecēm ir sekot dzelzs daudzumam organismā? Kas būtu jālieto uzturā pastiprināti, lai šī viela būtu pietiekami?

Sekot dzelzs daudzumam organismā gaidībās patiesi ir svarīgi, un gan dzelzs, gan hemoglobīna līmeņa (dzelzs ir hemoglobīna sastāvā) pārbaudes ir starp obligātajām grūtniecības laikā. Dzelzs ir atbildīgs par skābekļa apgādi māmiņai un gaidāmajam mazulim, un tas, protams, ir būtiski, lai mazais un mamma labi justos, mazajam nebūtu, piemēram, nepietiekami skābekļa. Pazemināts dzelzs un hemoglobīna līmenis mammai var izpausties kā slikta pašsajūta – nogurums, var pat ģībonis, var būt uzbudināmība u.c. grūtības. Tāpat svarīgi, lai abi rādītāji būtu pietiekami, jo dzemdībās sieviete zaudē zināmu daudzumu asiņu, un arī pēc dzemdībām sievietei vajag pietiekami daudz hemoglobīna – lai viņai būtu spēks rūpēties par mazulīti.

Gaidību laikā mēs vairāk patērējam dzelzi nekā «negrūtniecības laikā», jo dzelzs vajadzīgs gan mazulītim, gan placentai.

Mēs patiešām varam daudz izdarīt, uzņemot ar dzelzi bagātu uzturu. Turklāt vislabāk to sākt darīt jau tad, kamēr dzelzs rādītāji ir labi.

Var būt, ka rodas nelielas izmaiņas hemoglobīna līmenī grūtniecības laikā; ap puslaiku līmenis var kristies, un tas ir fizioloģiski normāli. Tāpēc pat grūtniecēm ir citas pieļaujamās analīžu normas. Kāpēc hemoglobīns krītas? Ap gaidību puslaiku palielinās cirkulējošo asiņu daudzums organismā, bet eritrocītu masa, kurā ietilpst hemoglobīns, nepieaug proporcionāli tik daudz.

Ko ēst, lai uzņemtu dzelzi? Bietes, kāpostus, burkānus, spinātus, rozīnes, aprikozes, prosu, griķus, klijas, zirņus, auzas, liesu gaļu, pienu, olas, zaļos salātus, lociņus, var panašķoties ar iesala ekstraktu u.c.

Atceramies divas vienkāršas lietas:

- Dzelzs «nedraudzējas» ar kalciju saturošiem produktiem, tad dzelzs sliktāk uzsūcas. Tāpēc dzelzi un kalciju bagāti saturošus ēdienus (arī dzelzs preparātus, ja tādus jālieto) ieteicams uzņemt atsevišķās ēdienreizēs.

- Dzelzs «draudzējas» ar C vitamīnu, tādēļ dzelzi saturošus produktus varam ēst kopā ar C vitamīna bagātiem produktiem (dažādiem dārzeņiem – piemēram, Latvijā augušiem - kāpostiem, ziedkāpostiem, kolrābjiem, kāļiem, tāpat der upenes, cidonijas u.c.).

Pašreiz, kad netiekam pie svaigām zemenēm, varam ēst granātābolus – dienā vienu augli jeb dzert granātābolu sulu – 1 glāzi dienā. Te derēs sula, kas pārdodas stikla pudelēs, nevis paku sula, kas nav tik vērtīga.

Tepat Cālī atrodams lielisks dzelzs kokteilis: samaļ gaļasmašīnā pa saujai valriekstus, žāvētas aprikozes, dzērvenes, vīģes un medu. Es šo maisījumu sataisīju bumbiņās un apviļāju maltos valriekstos – var mēģināt arī bērniem iemēģināt kā saldumus. Ieteicams izvēlēties aprikozes tumšā krāsā, jo tās ir dabiski kaltētas, nevis spilgti oranžas, kas ir rūpnieciski apstrādātas ar sēru.

Vēl var uzņemties uztaisīt un lietot sulu: trīs vienādās daļās ābolu sulu, dzērveņu un biešu sulu. Tā kā svaiga biešu sula nav ieteicama, to pusi dienas patur istabas temperatūrā. Tad šīs trīs sajauc, liek ledusskapī un ik dienu lieto pa karotei.

Mediķu ieskati par to, kas ir dzelzs norma un «ne-norma» var atšķirties. Ja gadās uzzināt neiepriecinošus rādītājus, zināt, ka tā ir risināma problēma. Vieglos gadījumos lieliski palīdz dabiski dzelzs toniki, kas ir uz dārzeņu, augļu un zāļu ekstraktu bāzes. No tiem parasti nav aizcietējumi, kā no citiem dzelzs preparātiem. Variet jautāt par to lietošanu, ja nepieciešams lietot ko papildus uzturam.

  • Kādi pasākumi būtu jāveic vēl tikai plānojot bērniņu? Saprotu, ka pa ļaunu nenāktu atrādīties ārstam, lai izslēgtu kādas saslimšanas, bet kas vēl? Vai jāuzņem kādi papildu vitamīni, minerālvielas, kādi, un cik ilgi, lai tie atstātu pozitīvu efektu?

Pie ārsta tiešām var aiziet. Turklāt pie ārsta, kurš iedziļinās un velta laiku garākai sarunai, lai tie nebūtu izmeklējumi ķeksīša pēc. Var doties arī pie zinošas vecmātes – vecmātes atbild ne tikai par bērniņa saņemšanu. Savukārt auglības atpazīšanas speciālisti ir dziļi zinoši par veiksmīgu un harmonisku mazuļa ieņemšanu.

Ja piemirsies, ar ko slimots bērnībā, plānojot vizīti pie mediķa, var ieskatīties bērnības dienu medicīniskajā kartītē, tāpat var apklaušināt tuvākos ģimenes locekļus, radus, lai būtu skaidra arī ģimenes slimības-veselības aina. Labi, ja pārzini un redzi sakarības savā mēnešreižu ciklā – cik tie gari, regulāri, vai ir kādas asiņošanas īpatnības, piemēram, uz beigām ilgstoši smērējumi, tāpat pievērs uzmanību, kas ar tevi emocionāli notiek mēnešreižu laikā u. tml.

Ja tas jau nav izdarīts, ir vērts pāriet uz sabalansētu ēdienkarti – vitamīniem un minerālvielām kopumā ir pozitīvs iespaids uz grūtniecību, te būtu daudz, ko rakstīt. Jau sākot ar apaugļošanos, kad, piemēram, veselīga dzemdes sieniņa jeb endometrijs, veidojas arī no veselīga uztura. Būtu vērts kādu nedēļu pierakstīt to, ko ēd – īpaši nepiedomājot pie veselīguma, bet ēdot kā parasti – tad arī varēsi ieraudzīt patiesu ainu. Un šo ainu vari vai nu pati vai kopā ar ārstu vai vecmāti paanalizēt – par ko sevi var uzteikt un ko varbūt uzlabot.

Par vitamīnu uzņemšanu papildus – vislabāk vitamīni un minerālvielas parasti uzsūcas no ēdiena. Kopā ar zinošu mediķi pēc dažādām pazīmēm (piemēram, plaisājoši lūpu kaktiņi, krampji kājās u. tml.) un kādām analīzēm, ja nepieciešams, var secināt, vai kāda viela trūkst, un tad to var vai nu mērķtiecīgāk uzņemt ar uzturu vai arī ar uztura bagātinātājiem, vai – ja nepieciešams – vitamīniem, medikamentiem. Nebūt visām sievietēm pēc kārtas būtu jālieto grūtnieču vitamīnus pirms bērniņa ieņemšanas – jāskatās individuālā situācija, varbūt ar uzturu jau tiek uzņemts pietiekami.

Vitamīna folijskābes pietiekama uzņemšana pirms grūtniecības (kādus 3 mēnešus+grūtniecības pirmajā trimestrī) gan ir sevi pierādījusi pētījumos kā faktors, kas samazina iespējamību rasties dažādiem iedzimtiem defektiem mazulim. Tomēr arī folijskābe nav nekas mistisks, tikai tabletēs atrodams, viens no variantiem ir to uzņemt ar uzturu.

Parādīšu, cik un kuros produktos mēs varam atrast folijskābi. Mazuļa plānošanas laikā caurmērā kā dienas devu iesaka 400-500 mg dienā.

Bagātākie dabiskie folijskābes avoti, mg/ 100g produkta:

liellopu aknas 592

sojas pupas 240

kviešu klijas 195

virziņkāposti 187

zemesrieksti 169

zirņi 159

pētersīļi 149

spināti 145

ziedkāposti 125

brokoļi 111

galviņkāposti 31


Tabulā doti folijskābes daudzumi termiski neapstrādātos uzturproduktos. Ja ēdienu gatavo vārot un cepot, vidēji zūd 45% folijskābes. Atkārtoti ēdienu uzsildot, pārlejot no viena trauka otrā un atstājot to gaismā, zūd līdz 100% folijskābes.

Iekopēts no Pārtikas un veterinārā dienesta mājaslapas.

Jāpiebilst, ka dzīvnieku aknās gan ir daudz folijskābes, tomēr aknas būtībā ir ķermeņa atriktumvietne, tāpēc tās tomēr neieteiktu. Kā jau augstāk minēts, vislabāk dārzeņus ēst svaigus, tvaicētus vai sautētus, citādi tajos vairs nebūs tik daudz vērtīgo vielu. Ar divām lielām zaļo lapu dārzeņu porcijām, varbūt vēl garšai pieliekot, piemēram, zemesriekstus, dienai pietiktu. Kad mazulis jau pieteicies, nevajadzētu aizrauties ar pētersīļiem, kuri arī ir šajā “labajā sarakstā”. Kad nāks pavasaris, varam lietot jaunās nātrītes, pieneņu lapas – arī tās ir bagātas ar folijskābi.

Folijskābei uzsūkties palīdz C vitamīns (uzdzeram skābu sulu vai ēdam produktus kopā ar C vitamīniem bagātiem dārzeņiem, augļiem).

Folijskābe samazina aminoskābes homocisteīna ražošanu, tādējādi samazinot iespēju bērniņam iegūt iedzimtus defektus. Un šo labo darbu folijskābe veic kopā ar vitamīniem B 12 un B 6. B 12 var uzņemt, piemēram, ar dārzeņiem, augļiem, riekstiem, sēklām, veseliem graudiem, gaļu u. c. B 6 ir valriekstos, pilngraudu produktos, brūnajos rīsos, arī sojas pienā u. c.

Bērniņš mūsos izveidojas ne tikai kā fizisks aizmetnis, kas izaug un nobriest par dzīvotspējīgu cilvēku. Tu vari padomāt un gatavoties mazuļa atnākšanai arī psiholoģiski un garīgi. Vari rast sevī gaišas domas un aicināt pie sevis dvēselīti, kura vajadzīga tieši tev un tavai ģimenei un tu – vajadzīga viņai. Vari veidot ap sevi un sevī mīlestības pilnu telpu… Vari padomāt, kāpēc es vēlos bērnu, ko es viņam varu dot, ko es vēl gribētu mainīt sevī līdz tam un ar ko es jau varu dalīties?

  • Man bieži ir sirdsklauves. Ko tas var nodarīt bērniņam? (esmu 19. gr. ned.) Analīzes labas.

Ap šo laiku sirdsklauves mēdz rasties tādēļ, ka palielinās cirkulējošo asiņu daudzums un līdz ar to sirsniņai jāiztur lielāka slodze. Mēdz būt tā, ka sirds piemērojas, un tad vairs sirdsklauves netraucē. Pati sirds «skriešana» ir organisma kompensators/ mehānisms, tāpēc gadījumos, ja visi fizioloģiskie rādītāji ir normā, bet šī problēma grūtniecības laikā ir, mazulis no tā necieš. Tomēr drošības pēc es aicinātu Tevi kārtīgi parunāt ar ģimenes ārstu, jo saki, ka šīs sirdsklauves ir bieži. Retumis šāda grūtība rodas, jo ir kādas problēmas ar sirdi vai ar vairogdziedzeri, varbūt jāveic ekokardiogramma un vairogdziedzera pārbaudes. Izrunājies ar ārstu.

Pavēro, cik bieži tas ir un cik ilgs ir šis brīdis, kad tas notiek, paskaties, vai redzi kādas sakarības – varbūt tas notiek pēc stresiem, atrodoties bezgaisa telpā u. tml.  

Iekšēja spriedze vai stress, trauksme arī ir biežs  iemesls, kāpēc grūtniecēm rodas sirdsklauves. Mēdz būt arī mammām, kuras ir «supergrūtnieces» – saka, ka ar viņām viss ir kārtībā, jūtas labi, ne no kā nebaidās, bet patiesībā apslāpē savas emocijas, neuzdrīkstas par tām runāt vai pat domāt… Tu vari sev pajautāt, vai nav bijuši kādi pārdzīvojumi, varbūt par kaut ko uztraucies, ir iekšējs nemiers? Ja tā, meklē cēloni šīm sajūtām un varbūt pajautā sev, kas man palīdzētu nomierināties? Varētu arī ieteikt parunāt ar dūlu vai psihologu, jo bieži vien tieši rimta saruna palīdz nomierināties. Emocionālo stāvokļu harmonizēšanai palīdz arī Baha ziedi (tie nav medikamenti), šajā gadījumā varētu palīdzēt, piemēram, Piecu ziedu formula (Five Flower Remedy), bet var doties pie Baha ziedu terapeita un sagatavot individuālu maisījumu, atbilstošu savam tipam, problēmai. Vairāk par Baha ziediem var apskatīt lapā www.ziedu-energija.lv.

Reizēm sirdsklauves rodas, ja pietiekami nedzer ūdeni.

Ir speciālisti, kas sirdsklauvēm iesaka padzert vilkābeles tinktūru, tā, kā jebkura medikamenta lietošana grūtniecības laikā, protams, jāsaskaņo ar ārstu.

Kā mēs vēl varam stiprināt sirdi? Dodoties pastaigās! Lai gan varētu domāt – sirds sitas, tad jau tikai gulēt un būt mierīgam, tomēr pastaiga un daba palīdz sirdsdarbībai. Tāpat varam pietiekami dzert un lietot uzturā ar kāliju bagātus produktus, piemēram, rozīnes, žāvētas plūmes, riekstus (lazdu, zemesriekstus, pistācijas, Brazīlijas – ar vienu sauju dienā pietiks), banānus, aprikozes, kivi, saulespuķu sēklas, spinātus, kartupeļus, kāpostus, Briseles kāpostus u. c.

  • Man ir jautājums par problēmām ar varikozām vēnām. Ja manai mātei tādas radās grūtniecības laikā, ko man darīt, lai savas grūtniecības laikā no tām izvairītos?

Patiešām pašas var daudz ko izdarīt profilaktiski, lai vēnas laimīgi tiktu galā ar palielinātu slodzi grūtniecības laikā. Grūtniecības laikā hormonu ietekmē saistaudi kļūst vājāki, tādēļ arī asinsvadu sieniņas ir atslābušākas, dzemde, kas aug un kļūst lielāka, smagāka, spiež uz asinsvadiem iegurnī, tādēļ pavājinās asins tecēšana. Gaidību laikā ir lielāks asins daudzums, tas arī palielina slodzi vēnām.

Kā mēs varam palīdzēt savam ķermenim? Ik vakaru samīļojam savas vēnas – paguļam ar kājām, paceltām augstāk par iegurni, to pat var darīt pāris reižu dienā, ja ir iespēja. Tāpat profilaktiski izpildām vienkāršu vingrojumu – guļot uz muguras vai uz sāna, paceļam vienu kāju gaisā un pakustinām pēdiņu – uz sevi un pret sevi, uz sevi un pret sevi, reizes 30 vai kamēr pirkstu gali kļūst blāvi. To pašu darām ar otru kāju.

Vēl var izstiepties uz muguras visā augumā un pēdiņas pavilkt uz sevi un tad pastiept pret sevi. Vecais labais skolas vingrojums – pastaigāšana uz pirkstgaliem un papēžiem – arī būs tieši laikā (tā ir arī profilakse pret plakano pēdu). Noteikti noderīgas ir pastaigas, vismaz pusstundiņu no vietas ik dienu. Kājas labi «masē»ūdens, tāpēc nodarbības ūdenī vai peldēšana arī ir laba.

Grūtības nereti rodas māmiņām, kurām ir darbs, kad jāstāv uz kājām. Iespēju robežās jāmeklē iespējas, kā šo pozu pamainīt, varbūt pārnest svaru no vienas kājas uz otru, aiziet pēc ūdens, uz tualeti – lai būtu dažādība. Tāpat ilgstoša sēdēšana nebūtu vēlama. Nevajadzētu kājas ilgi turēt vienu pāri otrai. Ieteicamais apavu papēžu augstums ir 3-4cm.

Vecmāte Aviva Jill Romm iesaka arī vizualizēt savas vēnas – viņa gan runā par situāciju, kad problēma jau ir: tāpat kā tu iedomājies enerģiju rāmi plūstam, iedomājies savas asinis rāmi plūstam caur tavām vēnām. Ļauj aizsprostojumiem izsīkt un ļauj sev justies stiprai.

Ja vēnas nav izspiedušās un mammai bijusi šī problēma, var domās vizualizēt savas vēnas un teikt sev – manas vēnas ir veselas, elastīgas un stipras, manas asinis rāmi plūst pa vēnām.

Asinsvadu labai cirkulēšanai palīdz veselīgs uzturs, lietojam pilngraudu produktus, dārzeņus, augļus. Asinsvadu sieniņas stiprina C vitamīns, kas tāpat atrodams daudzos produktos – jau atbildē par dzelzi uzteicu vietējas izcelsmes ar C vitamīnu bagātos - kāpostus, ziedkāpostus, kolrābjus, kāļus, upenes, cidonijas. Protams, ir vēl dažādi pieejami bagātnieki – tumšo zaļo lapu dārzeņi, zaļie pipari, kivi un vēl, un vēl… Tāpat, lai dabiski uzņemtu E vitamīnu, kas palīdz uzlabot asins cirkulāciju, ik dienu pietiek uzņemt 2 ēdamkarotes labs augu eļļas. Protams, vēlams sekot līdzi, lai svars augtu tik, cik nepieciešams, neaizrauties ar cukura un tauku uzņemšanu.

Ja uz kājām tomēr parādās kāda neliela asins stīdziņa, var vilkt profilaktiskās vēnu zeķes.

Dūlas Lindas Rozenbahas saruna ar Cāļa lasītājām Nr.2