Bērni

Vai grūtniecei jāēd par diviem?

Vai topošai māmiņai jāēd par diviem? Nē! Taču, ja jūs tagad ēdat par diviem, nepārspīlējiet ar putukrējumu un kūkām - papildu glāze piena būs labāka.

Grūtniecības laikā, katru mēnesi papildus nepieciešams uzņemt apmēram 300 kalorijas, kas parasti sadalās pa visām uztura grupām (olbaltumiem, ogļhidrātiem un taukiem). Topšai māmiņai vienīgās "ekstras" varētu būt glāze piena vai citi piena produkti, lai uzņemtu nepieciešamo kalciju (stipri kauli!) un apmēram par 10 g vairāk olbaltumu (šūnu viedošanai).

Veselības pamatā - līdzsvarots uzturs

Sievietēm, kam arī pirms grūtniecības uzturs bijis līdzsvarot (uzturā lietoti pilngraudu produkti, svaigi augļi un dārzeņi, piena produkti un gaļa), pārmaiņas nebūs lielas. Taukiem jāsaglabājas apmēram 30% (vai mazāk) no kopējā kaloriju daudzuma, tomēr tauku ierobežošanai nevajadzētu būt galvenajai rūpei grūtniecības laikā.

Veģetārietes var uzņemt visas nepieciešamās barības vielas, rūpīgi izvēlētos pārtikas produktus, tomēr sievietēm, kas neēd gaļu varētu būt nepieciešamas dzelzs piedevas.

Tā kā daudzi no mums ne vienmēr lieto veselīgu uzturu, pareiza ēšana grūtniecības laikā var prasīt lielāku rūpību plānojot maltītes.

Veselīgs uzturs grūtniecības laikā

Grūtniecēm palielinās vajadzības pēc kalorijām, olbaltumiem, vitamīniem, minerālvielām un ūdens. Pareizi izraugoties uzturu var uzņemt visas nepieciešamās papildu kalorijas un uzturvielas, izņemot dzelzi, kas daudzām sievietēm jāuzņem papildus.

Atcerieties:
  • grūtniecības laikā jāuzņem pietiekami daudz kaloriju;
  • uzturam jābūt līdzsvarotam, atbilstoši uztura piramīdai;
  • jāuzņem pieteikami daudz šķidruma (8 - 10) glāzes dienā;
  • uzturam jāsatur šķiedrvielas, lai novērstu aizcietējumus (desas, žāvēta vista, žāvēta gaļa - minimāli, vai nemaz. Veselīgi var ēst visu, bet pareizi jāsagatavo);
  • sāli ierobežot nav nepieciešams;
  • atsakieties no alkohola;
  • ēdiet, kas garšo.

Apetītes maiņa

Ja lietojat veselīgu uzturu un atbilstoši pieņematies svarā, jums patiesi nav nepieciešams uztraukties par kalorijām. Ja masa dienu no dienas nedaudz svārstās, arī tad uztraukumam nav pamata. Apetīte un uzņemtā uztura daudzums grūtniecības laikā mainās kā paisums un bēgums, vienīgi ne tik regulāri. Sieviete vislabāk pieņemas svarā, ja ēd, kad ir izsalkusi, un pārstāj ēst, kad jūt sātu. Tā kā šī metode nedarbojas visām sievietēm, iespējams, jums būs nepieciešams kontrolēt masas pieaugumu, lai noteiktu, vai uzņemat nepieciešamo kaloriju daudzumu.

Jāuzņem šķiedrvielas

Grūtnieces parasti cieš no aizcietējuma, ko bieži var novērst, lietojot šķiedrvielām bagātu uzturu. Šāds uzturs ieteicams pat tad, ja aizcietējuma nav.

Cik daudz šķiedrvielu vajag lai novērstu aizcietējumu? Parasti nepieciešams 25 g dienā, vienlaikus uzņemot pietiekamā daudzumā šķirdrumu. Kā tikt pie šķiedrvielām? Izvēlieties šķiedrvielu avotus, kam dodat priekšroku un iekļaujiet tos uzturā. Šķiedrvielu avoti, piemēram, ir rupja maluma graudu produkti, augļi un dārzeņi, sausās brokastis.

Sāli var neierobežot

Grūtniecības laikā nevajag ierobežot sāls uzņemšanu, tas nenāks par labu, bet var pat kaitēt.

Ja sievietei ir paaugstināts asinsspiediens, specifiskas rekomendācijas sniegs ģimenes ārsts vai ginekologs.

 

Slimnīcas "Biķernieki" rehabilitācijas nodaļas vadītājs,

diētas ārsts Atis Tupiņš

Raksts tapis sadarbībā ar slimnīcu "Biķernieki".

Citi noderīgi raksti

Tūpļa guļa un bērna pagriešana dzemdībās 1. daļa

Zēns vai meitene - nosaka vecāki un daba

Par grūtniecību un dzemdībām varat aprunāties Cāļa forumos

Dzemdības

Grūtniecība