Bērni

Grūtniecība un sporta nodarbības

Iestājoties grūtniecībai, sievietes nodomā, ka dzīvesveids jāmaina, piemēram, turpmāk jāēd par diviem. Bet kā ir ar fiziskajām aktivitātēm – jāsporto par diviem vai jāslinko un jāatpūšas par diviem? To mums palīdzēs noskaidrot Laura Ozola – fitnesa trenere un grūtnieču vingrošanas trenere, divu bērnu māmiņa (divi un pieci gadi).

 

  • Vispirms jautājums no Cāļa foruma – vai aktīva sportošana var ietekmēt – samazināt vai palielināt – iespēju palikt stāvoklī?

«Visu vajag ar mēru, un katrai sievietei šis mērs ir individuāls. Sportošana kā hobijs nebūs šķērslis palikt stāvoklī. Šeit es domāju visu, ko dara ar prieku, treniņi pat trīs līdz četras reizes nedēļā un aktīvs dzīvesveids – peldēšana, skriešana, slēpošana. Toties, tā saucamais lielais sports ar sacensībām un intensīvu treniņu periodiem, kur rodas stress, nogurums, pārslodze, var negatīvi ietekmēt sievietes veselību.»

  • Ja nodarbojas ar sportu profesionāli vai ļoti intensīvi, cik ilgi un kā to var turpināt grūtniecības laikā?

«Arī tas attiecas uz katru sievieti individuāli. Katra grūtniecība ir atšķirīga, ja, piemēram, pirmajā grūtniecībā sevi ļoti saudzē, tad, iespējams, otrajā grūtniecībā sieviete jūtas daudz drošāk.

Foto: istockphoto.com

Ļoti dažādas ir sajūtas pirmajos grūtniecības mēnešos, kāda sieviete varbūt pat nejūt nekādas izmaiņas, bet citai ir toksikoze, bezspēks. Pašsajūta ir viens no svarīgākajiem faktoriem.

Tomēr no profesionālas sportošanas grūtniecības laikā labāk būtu jāpāriet uz aktīvu dzīvesveidu ar sportošanu kā hobiju. Ja sieviete ir vieglatlēte, grūtniecības laikā skriešanu vajag nomainīt uz soļošanu, slēpošanu – uz nūjošanu.»

  • Vai ir sporta veidi, ar ko grūtniecības laikā noteikti nav ieteicams turpināt nodarboties?

«Šādu sporta veidu nosaukt nevarēšu, jo katrs profesionālais sporta veids prasa lielu piepūli un muskuļu sasprindzinājumu. Bet, ja sieviete ar šo sporta veidu nodarbojas jau gadiem ilgi, viņa noteikti pati jūt, cik lielu piepūli var atļauties. Taču, lai ko profesionāla sportiste, grūtniece, vai aktīva dzīvesveida piekritēja, grūtniece, darītu, vienmēr jāatceras, ka viņa taču ir grūtniece un galvenais ir domāt par bērniņu.»

  • Vai būtu jāuzsāk speciālā grūtnieču vingrošana un kāda?

«Jā, es noteikti ieteiktu apmeklēt speciālās nodarbības grūtniecēm. Nav svarīgi, vai tā ir nūjošana, joga, dejas, vingrošana vai nodarbība baseinā. Sieviete var izvēlēties, kas labāk patīk. Katrai nodarbībai ir savs labums. Nūjošana notiek svaigā gaisā, ūdens nomierina un ir viegluma sajūta. Svarīgākais grūtnieču nodarbībās ir iemācīties elpošanu, sajust savu ķermeni, muskuļu darbību – sasprindzinājumu un atslābināšanu. Un, protams, tikšanās ar citām grūtniecēm un speciālistu, kurš var sniegt atbildes un atbalstu grūtniecības laikā.»

  • Kas īpaši būtu jāievēro, vingrojot grūtniecības laikā?

«Es pati ar pirmo bērnu atteicos no fitnesa nodarbībām, devos ilgstošās pastaigās, peldēju. Dzemdības noritēja ilgi un grūti. Viens no iemesliem – nepratu atslābināties un elpot. Otrās grūtniecības laikā vadīju aerobiku, pilates un grūtnieču vingrošanu līdz devītajam grūtniecības mēnesim, un dzemdības noritēja ātri un viegli.

Noteikti jāseko pašsajūtai un jāņem tā vērā! Nav jāpiespiež sevi iet uz nodarbībām, ja ir galvas reiboņi, nelabums, liels nespēks vai sāpes. Grūtniecei sevī ļoti jāieklausās, ķermenis pats pateiks, ko vēlas. Tas arī jādara, izvēloties nodarbību veidu un vingrojot. Ja jūt diskomfortu, jākonsultējas ar speciālistu.»

Pieredze no forumiem

  • «Es gan neesmu aktīvā sportiste, bet uz trenažieru zāli/vingrošanu pirms grūtniecības gāju cītīgi. Kad uzzināju par grūtniecību, mēģināju turpināt tēlot varoni, taču sākās problēmas (smērēšanās). Tad pirmos trīs mēnešus neko nedrīkstēju darīt. Pēc tam grūtniecība ritēja normāli, un no ceturtā mēneša līdz pat dzemdībām turpināju vieglu vingrošanu – kalanētiku, trenažierus (nepārpūloties), beigās tikai peldēju. Galvenais ir vadīties no pašsajūtas. Man, piemēram, negribējās neko strauju.»

  • «Ar pirmo turpināju trenēties jāšanā līdz devītajam mēnesim četras līdz piecas reizes nedēļā (tāpat kā pirms grūtniecības) atvieglotā veidā, ārsts neiebilda. Ar otro jebkādas fiziskas aktivitātes ārsts aizliedza jau trešajā mēnesī.»

  • «Pirms grūtniecības staigāju uz trenažieriem trīs līdz četras reizes nedēļā. Kad uzzināju, ka tests ir pozitīvs, pārtraucu. Tāds bija ārstes ieteikums. Pirmajā trimestrī sportu man neieteica. Nevis tāpēc, ka būtu kādas komplikācijas, bet drošības dēļ, pēc tam sacīja, ka varu iet uz grūtnieču vingrošanu vai ūdens aerobiku. Bet man kaut kā ne viens, ne otrs īpaši nepatīk. Baseinu hlora dēļ neciešu no skolas laika, jogu pamēģināju, taču bija garlaicīgi, turklāt man nepatīk tādi grūtnieču masu pasākumi. Tā nu ilgojos pēc hantelēm, skrituļslidām un divriteņa, bet neko nedaru. Atsākšu, kad bēbis būs klāt un man ļaus atgriezties sporta zālē.»

Kas jāņem vērā, sportojot grūtniecības laikā

Ieteikumi no portāla dekret.ru.

Agrāk grūtniecība tika uzskatīta par slimību un augstākās sabiedrības sievietēm tika ieteikts ievērot gultas režīmu līdz pat bērna piedzimšanai.

Foto: istockphoto.com

Toties mēs zinām, ka fiziskās nodarbības grūtniecības laikā sniedz tādu pašu labumu kā jebkurā citā laikā – palielina muskuļu spēku, uzlabo asinsriti, samazina nogurumu, palielina enerģiju, uzlabo pašsajūtu un emocionālo stāvokli, samazina svaru. Sports arī samazina tūsku, novērš aizcietējumus, samazina diskomfortu, ko rada muguras un kāju sāpes, sagatavo dzemdībām, kas slodzes ziņā vidēji atbilst gandrīz 20 km garam skrējienam, kā arī palīdz ātrāk atgūt spēkus un atgūt formu pēc dzemdībām.

  • Jāievēro divi priekšnoteikumi – mērenība un nevajag nodarboties ar pārāk aktīviem sporta veidiem, kur jālēkā, jāpārkarst un var gadīties kritieni.
  • No dažiem sporta veidiem grūtniecības laikā būtu jāatsakās: burāšana (ja vēja stiprums ir lielāks par 3 ballēm), sērfošana, ūdens slēpošana, lēcieni ūdenī no tramplīna, zemūdens peldēšana un kanoe airēšana.
  • Vēl dažus sporta veidus neiesaka, jo pastāv kritiena briesmas: braukšana ar divriteni (izņemot pirmos grūtniecības mēnešus), jāšanas sports (izņemot pirmo trimestri), visi cīņas sportu veidi, kalnu slēpošana.
  • Grūtniecēm ļoti piemērotas nodarbes ir pastaigas, peldēšana un vingrošana (nejaukt ar aerobiku), kā arī velotrenažieris.

Ar Lauru Ozolu sarunājās Iveta Odiņa

Citi noderīgi raksti

Grūtniecība un dekoratīvā skaistumkopšana

Kuriem ēdieniem grūtniecības laikā teikt Nē

Par grūtniecību un dzemdībām varat aprunāties Cāļa forumos

Dzemdības

Grūtniecība