Bērni

Svaigs gaiss, kustības un pilnvērtīgs uzturs – īpaši nozīmīgi topošajām māmiņām ziemas periodā

Topošajām māmiņām, kuru grūtniecība norit rudens-ziemas periodā, rūpējoties par savu un gaidāmā mazuļa veselību un labsajūtu, vairāk uzmanības jāpievērš sezonai atbilstošai ēdienkartei un pilnvērtīgam uzturam, fiziskajām aktivitātēm, kā arī jāuzturas svaigā gaisā, uzskata klīnikas «Premium Medical» speciālisti.

Topošajām māmiņām pēc iespējas vairāk jāuzturas svaigā gaisā

Topošās māmiņas, kas mazuļus gaida gada siltajos mēnešos, labprāt uzturas svaigā gaisā. Arī ja grūtniecība norit gada tumšajā periodā – rudenī un ziemā –, rūpīgi jāseko līdzi, cik daudz laika tiek pavadīts ārpus telpām.

«Rudens un ziema Latvijā ir ikgadējais vīrusu saslimšanu laiks. Nereti tieši šī iemesla dēļ grūtnieces vairās uzturēties ārpus telpām, baidoties saaukstēties un saķert kādu vīrusu. Lai arī grūtniecības laikā imunitāte ir pazemināta, šāda rīcība ir nepareiza. Tāpēc, neskatoties uz to, vai ārā līst vai snieg, katru dienu vismaz trīsdesmit minūtes jāpavada svaigā gaisā. Pastaigas saglabā organisma tonusu, un bērns saņem nepieciešamo skābekļa daudzumu. Tāpat pastaigas nodrošina nepieciešamo slodzi kājām un atrisina dažādas vēnu problēmas, kas aktuālas grūtniecēm,» skaidro «Premium Medical» ginekoloģe un dzemdību speciāliste Elīna Bērziņa, kura klīnikā strādā arī ar grūtnieces Premium kartes klientēm.

Sabalansēta un pilnvērtīga ēdienkarte

Ja grūtniecība norit rudens un ziemas periodā, uzturam jāpievērš īpaša uzmanība. Sevišķi grūtniecības sākumā ir svarīgi uzņemt vismaz 400 mikrogramus folijskābes dienā. Folijskābe ir ūdenī šķīstošs vitamīns, ko satur salāti, pētersīļi, dilles, spināti, bietes, kāposti u. c. Folijskābe nodrošina pareizu mazuļa smadzeņu attīstību. Tāpat uzturā jāiekļauj produkti, kas satur C grupas vitamīnus: dzērvenes, āboli, kāposti, granātāboli, apelsīni, hurmas, kivi. Lai uzlabotu zarnu trakta darbību, grūtniecēm ēdienkarte jāpapildina ar šķiedrvielām, ko satur rudzu un graudaugu maize, pākšaugi – pupiņas, zirņi –, brūnie rīsi, rieksti, dažādas sēkliņas, augļi un dārzeņi.

E. Bērziņa: «Papildu vitamīniem, ko iespējams uzņemt ar uzturu, protams, konsultējoties ar ārstu, var lietot speciāli grūtniecēm paredzētos uztura bagātinātājus. Īpaši tām sievietēm, kuru uzturs ne vienmēr ir labi sabalansēts. Ņemot vērā H1N1 gripas pandēmiju pirms diviem gadiem un augsto mirstību grūtnieču vidū, t. sk. arī Latvijā, es iesaku rudenī apsvērt iespēju vakcinēties pret gripu. Vakcinācija ir iespējama jebkurā grūtniecības trimestrī.»

Neaizmirsti par fiziskajām aktivitātēm

Lai uzlabotu pašsajūtu, ginekoloģe topošajām māmiņām iesaka nodarboties arī ar gadalaikam un veselības stāvoklim atbilstošām fiziskajām aktivitātēm, iepriekš tās saskaņojot ar savu ārstu. Grūtniecēm rudens periodā būs piemērota nūjošana, kas ne tikai uzlabo noskaņojumu, bet veicina veselīgu sirds un asinsrites sistēmas darbību, tāpat plašās roku kustības izkustina saspringušos plecus un sprandu. Nūjošana patērēto kaloriju ziņā līdzinās skriešanai, bet ir daudz saudzīgāka ceļiem. Savukārt ziemā nūjošanu var nomainīt ar distanču slēpošanu.

«Ja sieviete pirms grūtniecības ir bijusi aktīva, viņa var turpināt darīt to, kas sagādā prieku. Vienai tā ir skriešana, citai – peldēšana. Nodarbības svaigā gaisā var papildināt ar nodarbībām telpās. Pieaugot vēderam, sievietes parasti sāk apmeklēt speciālo grūtnieču vingrošanu vai grūtnieču ūdens aerobiku. Pēc nodarbībām ūdenī jāatceras kārtīgi izžāvēt matus. Savukārt, ja māmiņa nav radusi pie fiziskas slodzes, pirmās divpadsmit grūtniecības nedēļas jāizvairās no aktīvas vingrošanas, jo tas ir stabilizācijas laiks, kad jāievēro īpaša piesardzība. Visoptimālākais rādītājs, vai sievietei minētās nodarbības ir vēlamas, ir sievietes pašsajūta. Fiziskām aktivitātēm grūtniecības laikā ir jāsagādā prieks,» uzsver E. Bērziņa.

Ja ziemas tumšajos mēnešos grūtniece jūtas nomākta, tad garastāvokli var uzlabot neilga sauļošanās solārijā reizi divās nedēļās. Ja līdzekļi atļauj, līdz 32. nedēļai, iepriekš vienojoties ar ārstu, var doties uz siltajām zemēm, iesaka E. Bērziņa.

Klīnika Premium Medical

Citi noderīgi raksti

Urīna nesaturēšana

Diabēts un grūtniecība

Par grūtniecību un dzemdībām varat aprunāties Cāļa forumos

Dzemdības

Grūtniecība