Bērni

Uzaudzē sev vitamīnu aizsargkažoku!

Katram ir savs padoms, kā stiprināt imunitāti un sagatavot ķermeni un garu garajiem rudens un ziemas mēnešiem. Par savu un sava mazuļa aizsardzību pret vīrusiem īpaši jādomā ir grūtniecēm un jaunajām māmiņām. Ja visas vajadzīgās vielas neizdodas uzņemt ar sabalansētu uzturu, papildus jālieto vitamīni.

Par to, kādi vienkāršie produkti ir imunitātes draugi un sabiedrotie, gan arī par aptiekā pieejamajiem vitamīniem stāsta „Māmiņu aptiekas” farmaceite Kristīne Šuļmane.

Grūtniecības laikā parasti ārsti iesaka lietot speciālos kompleksos vitamīnus, kuros ir arī vitamīni, kas veicina pretestību pret slimībām un paaugstina arī imunitāti. Taču, ja apkārt daudz slimo vai grūtniece baidās saslimt, var papildus lietot c vitamīnu, cinku un e-vitamīnus. Taču tos neiesaka lietot daudz, lielās devās, pietiks, ja izlietos vienu vitamīnu kursu.

Daudz vitamīnus var uzņemt ar ikdienā lietojamajiem produktiem, piemēram šiem:

  • Aronijas

Mediķi ir izpētījuši, ka aroniju sulā esošās sastāvdaļas spēj bloķēt gripas vīrusus. Tāpēc, dzerot aroniju sulu, iespējams ātrāk pārvarēt saaukstēšanās simptomus. Grūtniecības periodā aroniju sula palīdz arī pret paaugstinātu asinsspiedienu.

  • Šampinjoni

Šampinjonos ir daudz selēnija un antioksidantu, kas lieliski cīnās ar dažādiem vīrusiem. Arī B vitamīns, magnijs, kālijs un fosfors palīdz imunitātes stiprināšanai. Starp citu, šampinjoni ir labs produkts māmiņām, kas baro ar krūtt – tie palīdz piena sekrēcijā. Un nevajag šampinjonus aizstāt ar kādām svešām un nezināmām sēnēm! 

  • Arbūzs

Arbūzs satur cukurus – galvenokārt fruktozi un saharozi, nedaudz olbaltumvielu, organiskās skābes – dzelzi, kāliju; vitamīnus – B1, B2, C, PP, folijskābi un karotīnu un citas šķiedrvielas. Viss kopā ir kārtīgs ienaidnieks saaukstēšanās vīrusiem.

  • Kāposts

Kāposti, jo īpaši zaļie Savojas kāposti, ir antioksidanta glutatīna avots, tātad ierocis cīņai pret saaukstēšanās likstām. Kāpostus var ēst visu gadu, nav problēmu tos iegādāties arī ziemas mēnēšos.

  • Mandeles

Sauja mandeļu palīdzēs atgūt mundrumu un smaidu pēc stresa situācijām. Zināms, ka stress ir draugs slimībām, bet mums tādu draugu nevajag. Mandelēs ir daudz vitamīna E, kalcija, grūtniecēm tik nepieciešamā magnija un fosfora.

  • Greipfrūts

Rozā greipfrūti ir labāki nekā baltie, tajos ir likopēns – pigments ar stiprām antioksidanta īpašībam. Tas ir īsts vitamīna C un betakarotīna avots.

  • Ķiploks

Ķiplokos sēru saturošie savienojumi nodrošina ne tikai tam raksturīgo smaržu, bet arī antibakteriālo un pretvīrusu darbību. Piemēram, allicīns spēj nogalināt vienkāršākos vīrusus, kas izraisa saaukstēšanos. Pētījumi pierāda, ka ķiplokos esošās aktīvās vielas iedarbojas pat pret tādiem mikroorganismiem, kas ir kļuvuši nejutīgi pret dažādām zāļu vielām.

  • Spināti

Spinātos ir milzīgs daudzums dzelzs, kas nepieciešama arī topošajām māmiņām veiksmīgai grūtniecības norisei. Spināti satur A, C, B, E un citus vitamīnus, kalciju, magniju, cinku, arī daudz olbaltumvielu. Visvairāk derīgo vielu ir svaigos vai viegli sautētos spinātos.

  • Brokoļi

Vidēja lieluma brokoļa galviņa ir līdzvērtīga rūpnieciski ražotajiem vitamīniem. Brokoļos ir daudz C vitamīna, pietiekošā daudzumā arī A vitamīns beta karotīna veidā, kas kā antioksidanti cīnās ar organismā esošajiem brīvajiem radikāļiem.

Ja runājam par aptiekā esošajiem vitamīniem, tad svarīgākais, kas topošajai māmiņai ir jāatceras, ka grūtniecības laikā svarīgi ir uzņemt visas nepieciešamās uzturvielas sev un savam mazulim. Viena no svarīgākajām vielām, kas parasti ir visos grūtniecēm paredzētajos vitamīnu kompleksos, ir folskābe, kuru ārsti bieži vien iesaka lietot jau plānojot ģimenes pieaugumu. Folskābe nodrošina nepieciešamo augļa attīstības un augšanas ātrumu, veicina smadzeņu veidošanos mazulim. Arī topošā māmiņa folskābes trūkuma dēļ var justies nogurusi, zaudēt svaru un apetīti.

Grūtniecības laikā liela nozīme ir B grupas vitamīniem. B6 vitamīns pirmajos grūtniecības mēnešos pasargā sievieti no grūtniecības toksikozes. Visefektīvāk tas iedarbojas kopā ar magniju. Gaidot mazuli, nevar iztikt arī bez A vitamīna, jo tā trūkums ne tikai negatīvi ietekmē augļa attīstību, bet atspoguļojas arī grūtnieces ārējā izskatā – mati kļūst nespodri un sausi, uz ādas parādās izsitumi.

D vitamīns nepieciešams, lai sievietes organismā varētu uzsūkties kalcijs, bez kura nav iespējama kaulu un zobu veidošanās mazulim. Ja grūtniece pietiekošā daudzumā nesaņem kalciju un D vitamīnu, viņai var bojāties zobi, bet jaundzimušais – ciest no rahīta.

Par imunitāti pēc dzemdībām jaunajai māmiņai palīdzēs rūpēties jau minētie vitamīnu kompleksi un vitamīniem bagāts uzturs. Savukārt, jaundzimušajiem vitamīnus nodrošinās mammas piens vai, ja māmiņa mazo nebaro ar krūti, mātes piena aizstājējs maisījuma veidā.

Aptiekā iegādājamie vitamīni bērniem ir paredzēti no divu vai trīs gadu vecuma, un tad jau katrs vecāks izvēlas savam bērnam piemērotāko – citam garšos tabletīšu veidā, cits labprātāk vitamīnus dzers kā sīrupu, bet citam bērnam patiks vitamīni kā košļenes.

Rakstu sagatavoja  „Māmiņu aptiekas” farmaceite Kristīne Šuļmane.

Citi noderīgi raksti

Tūpļa guļa un bērna pagriešana dzemdībās 1. daļa

Zēns vai meitene - nosaka vecāki un daba

Par grūtniecību un dzemdībām varat aprunāties Cāļa forumos

Dzemdības

Grūtniecība