Bērni

Smēķējošs pusaudzis. Kā atmest?

Dažādas atkarības ir savdabīga parādība – visi zina, ka tas ir kaitīgi, bet tik un tā turpina to darīt. Piemēram, zināms, ka tabakā esošās vielas nenoliedzami ir organismam kaitīgas, ka smēķēšana nodara nopietnu ļaunumu veselībai un tieši pusaudža gados cigarešu iedarbība var izvērsties vēl negatīvāka. Tomēr pusaudži (un arī pieaugušie) turpina smēķēt. Kāpēc tā un ko vajadzētu darīt, lai tiktu vaļā no šīs atkarības? Saruna ar narkologu Valdi Kornetu.

Smēķēšanas uzsākšanas iemesli pusaudžiem

Lai izlemtu, kā motivēt kaut ko nedarīt, vispirms jāsaprot, kāpēc nevēlamais tiek darīts. Iespējams, ka vairums pirmo cigareti pamēģina pusaudža gados un iesākto turpina. Tā notiek tāpēc, ka:

  • pusaudzis, vairs ne bērns, bet arī ne pieaugušais, nolemj, ka pieaugušo pasaulē viņš nokļūs, veicot kādu no darbībām, kas tradicionāli diemžēl iederas pieaugušo pasaulē, piemēram, smēķēšana;
  • pusaudžiem patīk, ka pieaugušos uztrauc fakts, ka viņi smēķē – tādā veidā pusaudži var iegūt uzmanību un tikt uzklausīti;
  • kopīga aizliegtā augļa baudīšana ir aizraujoša, tā ļauj justies vienotiem un pieaugušiem;
  • smēķēšanas process veicina komunikāciju, kā arī aizpilda klusuma brīžus.

Kā pārtraukt smēķēšanu

Foto: istockphoto.com

Iesākusies pusaudža gados vai arī nedaudz vēlāk, smēķēšana turpinās. Lai atmestu smēķēšanu, pats galvenais ir atrast iekšējo motivāciju – ir jābūt vēlmei nesmēķēt. Šādas vēlmes iemesli var būt dažādi: apziņa, ka smēķēšana nodara kaitējumu organismam un apkārt esošajiem cilvēkiem, pakļaujot tos pasīvajai smēķēšanai; cigarešu augstās cenas u. c.

Narkologs atceras savu terapeita darba pieredzi, kad sastapis tādus plaušu vēža slimniekus, kuri lūguši dakterim iedot zāles, kas palīdzētu ātrāk nomirt. Varbūt tas būtu nežēlīgi, bet, iespējams, smēķētājam būtu lietderīgi satikt kādu plaušu vēža slimnieku, kādu dienu viņu aprūpēt un tad izlemt, vai turpināt smēķēšanu.

Smēķēšanas pārtraukšanas veids ir atkarīgs no tā, kādā nikotīna atkarības stadijā cilvēks atrodas. Nikotīna atkarības veidi:

  • psiholoģiskā atkarība – smēķēšana ir kā rituāls, ieradums, kas saistīts ar dažādiem apstākļiem (kā vienojošs pasākums atpūtas laikā, kompānijā, cigarete pēc pusdienām u. tml.);
  • fiziskā atkarība – cilvēks smēķē, lai likvidētu diskomforta sajūtu, ko rada nikotīna trūkums organismā.

Tie, kuri smēķē ieraduma dēļ, jeb psiholoģiski atkarīgie smēķēšanu var atmest uzreiz, pat vienas dienas laikā. Fiziski atkarīgajiem vienas dienas laikā atteikties no smēķēšanas būs sarežģīti, bet tas nav neiespējami. Visu nosaka divi faktori: gribasspēks un organisma spēja ātri pielāgoties vielmaiņai jaunā veidā.

Palīgmetodes smēķēšanas atmešanai

Ja atkarību neizdodas uzvarēt ar gribasspēku un motivāciju, ir pieejama psihoterapija un grupu terapija. Ja arī tas nepalīdz, var izmantot medikamentus, nikotīnu aizvietojošo terapiju (NAT) – košļājamās gumijas un plāksterus, kā arī elektronisko cigareti. Plāksteris uztur zināmu nikotīna koncentrāciju asinīs, lai nerastos nikotīna bads un vēlme smēķēt. Pakāpeniski ir jāpāriet uz mazākas koncentrācijas nikotīna plāksteriem, kamēr organisms tiek pilnībā atradināts no nikotīna. Lietojot nikotīna plāksterus, nedrīkst smēķēt. Košļājamo gumiju var lietot papildus plāksterim (gadījumā, ja pēkšņi rodas vēlme uzsmēķēt).

Elektroniskā cigarete ir ar akumulatoru darbināma ierīce, kas ļauj ieelpot ūdens tvaikus un kuras sastāvā ir arī nikotīns. Tiek uzņemta nikotīna deva, bet salīdzinoši daudz nekaitīgākā veidā – cigarete nesatur darvu, kancerogēnās vielas, kas var izraisīt vēzi, un citas kaitīgās vielas, kas izdalās, smēķējot parastās cigaretes.

Ir pieejami arī speciāli medikamenti, kas samazina vēlmi smēķēt, taču tos nosaukt nav vajadzības – par tiem jārunā ar ārstu, jo tie ir nopērkami tikai ar receptēm.

Var izmantot arī netradicionālās ārstēšanas metodes: akupunktūru, lāzera terapiju un hipnozi. Akupunktūras laikā tiek stimulēti īpaši punkti, kas atbild par atkarības veidošanos. Lāzera terapijas laikā to dara ar lāzera staru palīdzību. Ar hipnozes palīdzību ārsts iespaido pacienta zemapziņu, lai rosinātu atmest smēķēšanu.

Varam minēt vēl dažus ieteikumus veiksmīgai smēķēšanas atmešanai:

  • izmetiet pēdējo cigarešu paciņu un visus priekšmetus, kas saistīti ar smēķēšanu;
  • neslēpiet no citiem savu nodomu, brīdiniet paziņas, ka pārtraucat smēķēšanu; ja kāds ir ar mieru, varat pat saderēt, ka to izdarīsiet;
  • izvairieties no situācijām, kas saistītas ar smēķēšanu;
  • kompensējošu nodarbi smēķēšanai.

Cita pieeja smēķēšanas atmešanai

Foto: istockphoto.com

Pavisam citu pieeju smēķēšanas atmešanai atklāj Alens Karrs grāmatā ‹‹Kā viegli atmest smēķēšanu››. Viņš pat uzskata, ka tā ir nevis tikai viena no iespējamām metodēm, bet gan vienīgā iedarbīgā metode, ko vajadzētu izmantot. Tā ir diezgan atšķirīga no iepriekš minētajiem ieteikumiem, jo tā, piemēram, neatzīst pakāpenisku smēķēšanas atmešanu, neatzīst palīglīdzekļu lietošanu, neiesaka izvairīties no situācijām, kas varētu radīt vēlmi uzsmēķēt. ‹‹Nemainiet savu dzīvi tāpēc, ka atmetāt smēķēšanu. Atcerieties, ka jūs ne no kā savā dzīvē neatteicāties. Gluži pretēji – jūs izdziedējāt sevi no briesmīgas slimības,›› uzsver grāmatas autors.

Narkologa atbildes uz dažiem bieži uzdotiem jautājumiem

  • Ko teikt, ja atklājas, ka bērns smēķē?

Vajag aprunāties ar bērnu, vēlreiz izskaidrot smēķēšanas kaitīgumu. Šajā vecumā pamēģina daudzi, bet runāt par atkarības veidošanos ir pāragri. Ja tā kļūst par problēmu (mājās sāk pazust nauda vai vecāku cigaretes (kur labais piemērs?)), bērnu var aizvest uz sarunu pie narkologa. Jāatceras, ka NAT ir atļauta tikai no 18 gadu vecuma.

  • Vai NAT ir kaitīga veselībai?

Jā, bet ne vairāk kā cigaretes. Piemēram, smēķējot asinsvadi sašaurinās un cigarete var provocēt stenokardijas lēkmi, tāpat arī plāksteris var radīt to pašu efektu.

  • Vai ilgstošam smēķētājam ir kaitīgi atmest smēķēšanu vienas dienas laikā?

Protams, nav kaitīgi. Iedomājieties – Jūs katru dienu uzņemat indi. Vai tad notiks kas slikts, ja Jūs vienā dienā to pārtrauksiet? Subjektīvi kādu brīdi cilvēks var justies slikti nikotīna trūkuma izraisīto paģiru dēļ, taču objektīvi ar katru brīdi veselība tikai uzlabojas – neprogresē asinsvadu bojāšanās, tīrās plaušas utt.

Viedokļi par smēķēšanu

  • Sigita Skrastiņa (17 gadi): ‹‹Pati nesmēķēju. Mani tuvākie draugi smēķē tikai pa retam. Es jau esmu pieradusi pie tā, ka vairāk nekā puse sabiedrības smēķē, un zinu, ka daudzi nemaz nevēlas atmest, tāpēc mana attieksme ir vienaldzīga līdz brīdim, kad man sāk pūst virsū dūmus.››
  • Aija R. no Kurzemes: ‹‹Tā ir katra cilvēka individuāla problēma un tikai viņa netikums. Nu, teiksim, tikpat kaitīga cik cilvēku skaudīgums, naids utt. Viss it kā sliktais cilvēku saēd vienādi.››
  • Ginta Pandalone: ‹‹Es nesmēķēju un man arī nepatīk, ja to dara citi. Brīnos, kā cilvēki tīšuprāt sevi indē, izraisa dažādas slimības un par to vēl tērē naudu. Smēķēšana esot viens no retajiem procesiem, kam ir tikai negatīva ietekme.››
  • Pēteris Keisters (55 gadi): ‹‹Esmu bijis kaislīgs smēķētājs. Pēc pāris dienām būs jau septiņi mēneši kopš to vairs nedaru, bet uz āķa jūtos visu laiku. Starp citu, esmu nometis jau otro reizi, iepriekš nepīpoju divus gadus, redzēs, kā būs šoreiz. Ja man blakus pīpē, mani tas nesatrauc. Par smēķēšanu varu teikt, ka ir jau tas nelāgs paradums – atkarība un galvenais laikam ir bailes palikt bez cigaretēm (tas smēķētāju dara traku). Kas mani motivēja atmest? Es pats biju nobriedis to darīt, bet nevarēju saņemties, man palīdzēja mazdēls – mēs deviņas dienas bijām kopā. Viņam bija tikai viens gadiņš un divi mēneši – kā tu kūpēsi pie tāda maza cilvēciņa?››

Rakstu sagatavoja Iveta Odiņa

Citi noderīgi raksti

Pusaudža pienākumi mājās

Jūtu izrādīšana ģimenē

Par savu bērnu ikdienas un skolas gaitām varat aprunāties Cāļa forumos

Skolēni

Bērnudārzi un skolas