Vai bērns ir gatavs skolai?
Dažas nedēļas pirms skolas - tas ir labākais laiks pārbaudīt, vai bērnam ir visas nepieciešamās zināšanas. Lasīt un skaitīt viņu noteikti jau iemācīja sagatavošanas klasē. Jums jāpārbauda loģiku, zināšanas par apkārtējo pasauli. Tātad, lai Jūsu bērns atbild uz sekojošiem jautājumiem (tikai neuzdodiet tos visus uzreiz, uzdodiet pa vienam un noteikti piemērotā situācijā, lai bērns nejustos kā eksāmenā), pēc tam Jūs varēsiet pakoriģēt viņa zināšanas.
Komentāros redzēju, ka dažiem vecākiem liekas šie jautājumi ļoti sarežģīti. Ja Jūs gaidat no bērna izvērstu dabas parādību analīzi dažādos gadalaikos, tad, protams, šie jautājumi ir pārāk sarežģīti. Ticiet man, ka Jūsu piecgadnieks un sešgadnieks ļoti labi mācēs pastāstīt, ka vasarā spīd saulīte, bet ziemā var celt sniegavīru. Ka lidmašīna un putns lido, bet putns skaisti dzied, bet lidmašīna "rūc rrrrr... un lido šitā". Nevajag visu uztvert pārāk nopietni :) Tomēr pirmskolēnam ir jāzina vārds un uzvārds, jāatšķir vasaru no ziemas, jāmāk salīdzināt dažādi priekšmeti.
Lai būtu vienkāršāk izsekot bērna zināšanām, izdrukājiet jautājumus un atzīmējiet maliņā ar "+" un "-" atbildes.
Jautājumus izveidoju pati, pamatojoties uz: "Pirmsskolas izglītības programma", "God pered shkoloj", "Prakticheskaja psihologija dlja roditelej", kā arī no personīgās pieredzes (jautājumus, kurus uzdeva pirms skolas skolotāja manam dēlam, psihologs bērnu dārzā un t.t.).
Jautājumus sadalīju nosacīti dažos blokos pa tēmām.
- Kā tevi sauc? (uzdodiet dažādos variantos šo jautājumu, piemēram, nosauc uzvārdu, nosauc vārdu, kā tevi sauc mamma mājās, kā sauc vecmāmiņa, tētis)
- Cik tev gadu? Kad ir tava dzimšanas diena? (palūdziet precizēt ne tikai datumu, bet arī gadalaiku)
- Vai tev ir māsas, brāļi? Ja ir, tad kā tos sauc, cik gadu. Ja nav, tad mēdz uzdot jautājumu: "Vai gribētu un kāpēc?"
- Vai tev ir dzīvnieki mājās? Pastāsti par tiem (vārds, suga, kas ar viņu iet pastaigā, kur guļ un t.t. Lai bērns māk pastāstīt dažos teikumos par zvēru)
- Kur tu dzīvo? Vai zini interesantas vietas pilsētā? (Nav domāts, ka bērns stāstīs par vēsturiski nozīmīgām celtnēm. Lai pastāsta par to, kas VIŅAM škiet interesants - smulškaste pagalmā, parks, atrakciju parks...) Kur tev patīk pastaigāties?
- Par ko tu vēlies kļūt kad izaugsi? Kāpēc? Kādas vēl profesijas tu zini? Par ko strādā tava mamma, tētis? Ko tas nozīmē? (piemēram, vai bērns zina, ka tētis ir programmētājs un ka tas nozīmē strādāt ar datoru)
- Nosauc savus draugus. Kāpēc tu ar viņiem draudzējies?
- Kas būs skolā? Ko tu gribi tur uzzināt?
- Kādas pasakas, grāmatas tu esi lasījis (tev lasīja)? Kas tev tajās patika?
- Kas ir jādara, ja sākas ugunsgrēks? Ja kādam uz ielas paliek slikti? (Pilnīgi normāla atbilde, ka jāsauc pieaugušie, jāsauc skaļi palīgā. Daudzi bērni zina, ka jāsauc ārsts vai ugunsdzēsēji)
- Kas jādara, ja kāds svešinieks uz ielas piedāvā konfekti? Ja sauc apskatīties kucēnus, puķes ... (Šo būtu jāiemāca katram bērnam un jau stipri pirms skolas!)
- Kā pareizi ir jāšķērso ceļš? (izrunājiet visus variantus, ieskaitot sliktu redzamību uz ceļa, kā arī iemāciet bērnam, ka neskatoties uz to, ka iedegās zaļā gaisma, tomēr ir jāskatās, vai mašīna tiešām sāk bremzēt)
- Kāpēc transportā, veikalā jāmaksā nauda?
- Kā jauzvedās ciemos? Teātrī?
- Kādi ir gadalaiki? Kas notiek vasarā? Rudenī? un t.t.
- Cik dienas ir nedēļā? Nosauc tās!
- Vai lietus ir vajadzīgs? Kāpēc?
- Ar ko atšķiras diena un nakts? Kas notiek dienā, kas naktī?
- Nosauc ēdienreizes (brokastis, pusdienas...). Ko tu ēd brokastīs? Ko vakariņās?
- Kāpēc ir jāmazgā rokas, jātīra zobi?
- Ko mēs daram ar ausīm, acīm, muti, zobiem, rokām, kājām, degunu?
- Pacel labo roku. Pacel kreiso roku.
- Ar ko cilvēks var pārvietoties pa gaisu? Pa ceļiem? Pa jūru?
- Kā ar vienu vārdu var nosaukt vilcienu, lidmašīnu, autobusu?
- Ko pārdod pārtikas veikalā?
- Kā nosaukt vienā vārdā ābolus, bumbierus, ananāsu un t.t.?
- Kā nosaukt vienā vārdā lokus, gurķus, tomātus, kabačus un t.t.?
- Kā nosaukt vienā vārdā krēslu, galdu, gultu, skapi?
- Kā nosaukt vienā vārdā zābakus, kurpes, čības?
- Kādus traukus tu zini?
- Kur cep kotletes? Kur vāra makaronus? Kur cep kūkas?
- Kas ir ezers, jūra, upe, okeāns, peļķe?
- Krūms un koks - kas līdzīgs un kas atšķirīgs?
- Lidmašīna un putns - kas līdzīgs un kas atšķirīgs?
- No kā pagatavo maizi?
- Ko var pagatavot no piena? Kādi ir piena produkti?
- Kādi ir mājas dzīvnieki? Kādi ir savvaļas dzīvnieki?
- Ko nozīmē melot? Vai tas ir labi vai slikti? Kāpēc?
- Parādi un pastāsti, kāds ir cilvēks, ja viņš ir noskumis, saniknots, priecīgs, laimīgs.
- Ko nozīmē būt godīgam? Drošam?
- Pārbaudiet tādu jēdzienu sapratni, kā: "pa labi, pa kreisi, aiz, zem, virs, pie, blakus, uz priekšu, atpakaļ, tuvu, tālu"
- Sauciet bērnam vārdus, bet viņš lai izveido pamazināmos vārdus: "govs - gotiņa, tomāts - tomātiņš un t.t."
- Saskaiti no 0 līdz 10. No 10 līdz 0.
- Kāds cipars atrodas starp 6 un 8? Kas ir pirms 7? Kas ir pēc 3?
- Uz zariņa sēdēja 4 putniņi. 1 aizlidoja. Cik palika? Tad atlidoja 2 putniņi. Cik tagad ir putnu uz zariņa?
- Uzzīmē trīsstūri, kvadrātu, apli. Kādi priekšmeti ir līdzīgi šīm figūrām?
- Kāds vārds ir garāks: "tārpiņš" vai "čūska", "aste" vai "astīte"?
- Cik burtu/skaņu vārdā: "ola", "ābols", "māja" un t.t.
- Izdomā vārdus, kas sākas ar burtu "A" (vai citu). Grūtāks variants, ja tiek atrunāts arī burts ar kuru vārds beigsies.
- Jāpaņem kāda bilde un jāizdomā mazs stāsts.
Šis ir pamats Jūsu nodarbībām ar bērnu. Paspēlējiet kādas spēles, kas palīdzēs attīstīt nepieciešamās iemaņas un zināšanas. Ja Jūsu bērns apmeklē dārziņu, tad visas šīs tēmas tiek izrunātas jau kādu četru gadu vecumā, pēdējais bloks (cipari un skaņas) tiek apskatīts piecgadnieku un sešgadnieku grupiņā.
Agnese