Jūs neesat iegājis sistēmā, tāpēc nevarat rakstīt šajā forumā.
Ienākt forumā | Reģistrēties

Valodniecēm - kā rakstīt?

Vellata

aplis

AsTheCopperStatue
Tur ir gramatiskais centrs, kurā ir noklusēts teikuma priekšmets, bet saglabāts izteicējs.

Par izlaisto " tu" ir skaidrs. Bet teikuma daļa aiz komata (vai ne komata?) - ko darīt attālinātajā mācību procesā.- ir papildinātāja palīgteikums? Un kur tur ir centrs?


AsTheCopperStatue

aplis

Komatu tur jāliek, jo tur ir palīgteikums.

Papildināts 24.01.2021 21:38:

Tavā gadījumā ur parasts palīgteikums, kas paskaidro virsteikumu.

Papildināts 24.01.2021 21:38:

Pie kompja netieku, bet no telefona baigi neērti ielikt linkus.

Pēdējās izmaiņas: AsTheCopperStatue, 24.01.2021 21:55.


Как медное изваянье

Kaapurs

"Skolas direktors atbrīvo meitenes, kurām ir gaiši mati, no sporta stundām vai lemj par stundu ilguma saīsināšanu". Vai stundu ilguma saīsināšana arī attiecas tikai uz gaišmatainajām meitenēm vai uz jebkuru? Un kuros gramatikas apcirkņos meklējams pamatojums?

Teikumu mainīt nedrīkst.

Katram savs

Kaapurs
Labs jautājums. Direktors atbrīvo vai lemj. Vienlīdzīgi teikuma locekļi. "Kurām ir gaiši mati" ir palīgteikums pie "atbrīvo", tātad, manuprāt, atbrīvošana attiecas tikai uz blondīnēm. Bet lemj par visām.

Mans diletanta viedoklis.

Bet tu neko nepierādīsi cilvēkam, kurš pamanījies uzrakstīt šādu konstrukciju.


aplis

Tā kā nav precizēts, ka trajā gadījumā runa ir par mācību stundām, direktors lemj par diennakts stundu ilguma saīsināšanu - tai laikā, kad neatbrīvo blondīnes no sporta stundām 

Un, atgriežoties vēlreiz pie papildinātāja palīgteikuma, - tajā tātad ir izlaists viss gramatiskais centrs, gan teikuma priekšmets, gan izteicējs, ja?

Ko darīt, kad nezini, ko (tu vari / mēs varam utt. ) darīt attālinātajā mācību procesā

Naglaarviitni

Paklau, valodnieces, pastāstiet man, vai latviešu valodā ir atcelts likums, ka pēc skaitļa vārdiem desmit, -padsmit, simt un tūkstoš lietvārds rakstāms ģenitīvā?

Es, protams, neesmu ļoti rūpīgi sekojusi līdzi valodas izmaiņām, bet vismaz pirms pusgada, kad jautāju šo vienai korektorei, viņa (paskatījusies likumos) teica, ka ģenitīvs joprojām dzīvs.

Toreiz man trāpījās skolas matemātikas grāmata, nogriezu zobus, paskaidroju bērnam par kļūdām mācību grāmatās un valodu.
Šodien – latviešu valoda 3. klasei.

aplis

Naglaarviitni

Abi der.

Naglaarviitni

Oooookei, paldies. No laika, "kad es augu", atceros tikai versiju ar ģenitīvu, pat likums tāds bija.

AsTheCopperStatue

aplis
Un, atgriežoties vēlreiz pie papildinātāja palīgteikuma, - tajā tātad ir izlaists viss gramatiskais centrs, gan teikuma priekšmets, gan izteicējs, ja?

Mēģināšu paskaidrot pavisam vienkāršotā variantā.

Virsteikums ir ieboldētais, jo gramataiskais centrs atbild uz jautājumiem: Kas? Ko dara? Un nekā savādāk!

Šinī gadījumā teikuma priekšmets ir noklusēts ( Kas? - Tu), bet izteicējs saglabāts ( ko dari? - nezini).

Ko darīt, kad nezini, ko (tu vari / mēs varam utt. ) darīt attālinātajā mācību procesā.

Ja ir virsteikums palīgteikumu ielenkumā, tad virsteikumu no tiem parasti atdala ar komatiem. Virsteikumu atradi? Atradi! Ar komatiem atdalīji? Atdalīji! Viss!

P.S. šajā daļā ----> ko (tu vari / mēs varam utt. ) darīt attālinātajā mācību procesā. manis izsvītroto pareizi būtu aizstāt ar tev/man/viņam, jo to paģēr darbības vārds nenoteiksmē darīt. Un tad vairs nevar uzdot teikuma priekšmeta jautājumu kas? Līdz ar to šī daļa automātiski atkrīt kā virsteikums.


Как медное изваянье


no malas

Jā, bet, tā kā šie reducētie palīgteikumi vairs nav normāli palīgteikumi, tad komats nav jāliek. To nesaku es, bet vārdnīcas. Manis dēļ komatu varētu arī likt.

(Un var jau būt, ka valodniekiem šai jautājumā ir kārtējais iekšējais kašķis, tāpēc ir gan tādi, kas apgalvo, ka ir jāliek, gan tādi, kas saka, ka nav.)


a²+b²=c²

Jūs neesat iegājis sistēmā, tāpēc nevarat rakstīt šajā forumā.
Ienākt forumā | Reģistrēties
11784790