Kā krīzes laikā saglabāt darbu?
Tiekoties ar paziņām, līdzšinējā «Kā iet?» vietā nereti izskan «Kā darbā? Krīze nav skārusi?». Tas tāpēc, ka uz kārts likta personiskā labklājība. Kā saglabāt darbu, ja uzņēmumā sākusies darbinieku skaita samazināšana?
Izrādiet vairāk iniciatīvas
Neaizstājamāko darbinieku, kura darbs ir visefektīvākais, atlaidīs vienu no pēdējiem. Tāpēc, ja tāds vēl neesat, pacentieties par tādu kļūt. Neuzbāzīgi atgādiniet par saviem iepriekšējiem sasniegumiem. Pievērsieties īsiem, bet efektīviem projektiem. Ilglaicīgus projektus pataupiet labākiem laikiem.
- Foto: istockphoto.com
Nekādā gadījumā nemēģiniet kļūt par nemanāmu ēnu cerībā, ka tad par jums aizmirsīs. Gluži pretēji – izrādiet iniciatīvu, esiet optimistisks, jo enerģiskam un par sevi pārliecinātam darbiniekam ir lielākas cerības saglabāt darbu. Mēģiniet uzmundrināt apkārtējos, nevis piedalieties depresīvās sarunās smēķētavā. Priekšniecība meklē kādu, kas atbalstīs un iedvesmos grūtajā situācijā.
Ja apstākļi prasa dažus upurus (algas samazināšana, virsstundas, atteikšanās no sociālās paketes), esiet gatavs to patriotiski pārciest. Krīze beigsies, un tad visu atgūsiet. Galvenais – ekstremālos apstākļos jūs varēsiet demonstrēt savu lojalitāti un stresa noturību. Tas tiek augstu vērtēts. Varat uzņemties citiem maz interesējošu darbības virzienu vai projektu. Paplašiniet savas funkcijas, lai uzņēmumam kļūtu vēl noderīgāks.
Citi padomi esošā darba saglabāšanai
Esiet gatavs kam jaunam. Ierosiniet firmas vadībai uzsākt kādu jaunu biznesa virzienu un piedāvājiet to vadīt.
Samaziniet savas prasības. Ja darbinieku skaita samazināšana ir neizbēgama, piedāvājiet savā amatā pāriet uz pusslodzi.
Paaugstiniet sava darba efektivitāti. Lai nezaudētu darbu, darbiniekam maksimāli jāparāda sava darba efektivitāte. Nedrīkst pieļaut kļūdas, pārkāpt darba disciplīnu. Jāpaaugstina sava kvalifikācija.
Esiet lojāls. Pierādiet savu profesionālismu un lojalitāti (protams, ar mēru), iesakiet jaunas idejas. Neuzbāzīgi demonstrējiet savu iniciatīvu visdažādākajos jautājumos. Parādiet, ka zināt un cienāt firmas vērtības. Ja vadība informē, ka jums un citiem darbiniekiem gatavojas samazināt algu, parādiet, ka atbalstāt to kā pagaidu, piespiedu soli. Protams, nepārspīlējiet un nepieļaujiet, ka firmas vadība jūs sāk izmantot un bez vajadzības mēģina ietaupīt uz jūsu rēķina.
Mīliet savu darbu. Esiet savas profesijas fanātiķis. Esiet profesionālis, kas mīl savu darbu. Profesionāļus ciena visi.
Darbs un maskēšanās māksla
Darbinieku skaitu samazina daudzos uzņēmumos, palikušajiem darbiniekiem jāspēj izpildīt papildu pienākumi, bet, iespējams, bez papildu samaksas. Tādā situācijā var noderēt padomi (nedaudz nopietni, nedaudz nenopietni), kā maskēties, lai vienlaicīgi veidotu karjeru un atlicinātu laiku personīgajai dzīvei.
- Foto: istockphoto.com
Iespējams, kādam liekas, ka grūtajos laikos šādi padomi ir bezmaz zaimojoši, jo uzdevums ir ar mazākiem cilvēku resursiem paveikt tos pašus darba pienākumus, tātad – ļoti intensīvi strādāt visu darba laiku. Protams, būtu jau jauki, ja mūsu darbu vērtētu tikai un vienīgi pēc sasniegtajiem darba rezultātiem. Bet būsim godīgi – diemžēl daudzās kompānijās jau līdz šim īpaši iecienīta bijusi tāda darbinieku kategorija, ko mēdz saukt par darbaholiķiem, un tas nebūt nav tas pozitīvākais strādājošā apzīmējums. Tāpēc drīzāk šos padomus varētu nosaukt par tādiem, kas parāda, kā izlikties par darbaholiķi, paliekot normālam cilvēkam. Būtībā darbaholisms ir kaitīgs veselībai un nebūt nav sinonīms darba produktivitātei.
Metode «Svarīgas lietišķas tikšanās»
Ja jūsu priekšnieks ir cīrulis, kurš birojā ierodas pirmais un novēro, cikos ierodas pārējie darbinieki, jums palīdzēs metode «svarīga lietišķa tikšanās no rīta». Metodes lietošana nav nosodāma, jo īpaši tad, ja esat pūce un jūsu darbs ir daudz produktīvāks vakarā. Metode «svarīga lietišķa tikšanās» noder arī tad, ja jums rodas vajadzība atstāt darba vietu dienas vidū vai vakarā pirms darba laika beigām. Ievērojiet, ka jums jānodrošina, lai tikšanās izskatītos ticama un jūs jebkurā mirklī varētu pārliecinoši atskaitīties par notikušajām sarunām. Samaziniet risku tikt pieķertam melos, izmantojot informāciju par kādu tikšanos, kas tiešām notikusi. Neaizmirstiet pažēloties par satiksmes korķiem!
Metode «Klātbūtnes efekts»
Ierodieties darbā savlaicīgi vai pat nedaudz ātrāk, ieslēdziet datoru, atstājiet darba vietā somu, jaku un citus pierādījumus jūsu klātbūtnei, tad paņemiet līdzi maku, telefonu un dodieties savās darīšanās vai pat uz kādu papildu darbu. Eksperti iesaka – ja tādā veidā atstājat darba vietu, paņemiet līdzi lielu mapi ar dokumentiem un cenšaties izskatīties ļoti aizņemts un norūpējies.
Atgriežoties nekad netaisnojaties un vislabāk nepaskaidrojiet, kur bijāt. Tomēr sagatavojiet ticamu atbildi, ja gadījumā kāds pajautā. Viens no ekspertiem atcerējās gadījumu – kāds darbinieks aiziet no darba ātrāk, atstājot ieslēgtu datoru un uz krēsla jaku, lai citi domātu, ka viņš vēl ir darbā, bet ap deviņiem vakarā kolēģis, kurš ir darbaholiķis, izslēdz datoru, atstāto savāc un aiznes viņam uz mājām.
Metode «Gudrās vēstules»
Laba metode ir nosūtīt priekšniecībai lietišķu vēstuli naktī vai brīvdienā. Protams, vēstuli var sagatavot ātrāk, bet izsūtīt agri no rīta (7:30–8:00) vai vēlu vakarā (23:00 vai vēlāk). Īpaši laba iespaida radīšanai iepriekš sagatavotās vēstules periodiski jāsūta atvaļinājuma laikā vai brīvdienās. Ja jūs darbā mēdzat ierasties ātrāk un tāpēc ātrāk aiziet, tad iegaumējiet, ka aizkavēšanos darba vietā pamana gandrīz vienmēr, bet agrāku ierašanos – reti. Tāpēc, tikko esat ieradies, nosūtiet dažas vēstules, lai jums būtu pierādījums, ka esat bijis darbā pirms citiem.
Metode «Virsstundas»
Reizēm, ja ir nodrošināti skatītāji – kolēģi, kas to novērtē, – darbā varat ierasties neierastā laikā, piemēram, brīvdienā, vai aizkavēties ilgāk. Vai tad jums nav kāda privāta darba, ko paveikt pie datora, vienlaikus radot iespaidu, ka intensīvi pildāt darba pienākumus? Iespējams, tas ir diplomdarbs vai kursa darbs, kuru rakstāt, apgūstot kvalifikācijas celšanai nepieciešamās zināšanas, un jūs nemaz nebūsiet izlicies, ka strādājat firmas labā.
Darbaholisms ir kaitīgs, rezultivitāte – derīga
Visas minētās metodes domātas tikai tiem, kas, apstākļu spiesti, slēpj saprotamu, dabisku un cilvēcisku vēlmi sabalansēt darbu un personīgo dzīvi, bet ne tiem, kas grib slaistīties. Metodes noder mazās devās un pilnībā jūs neatbrīvos no nepieciešamības strādāt. Ja izmantosiet tās ļaunprātīgi, jūs ātri vien pieķers un nekādu karjeru jūs neizveidosiet. Iemācieties paveikt savus pienākumus ātrāk un kvalitatīvāk.
Ko darīt, ja jūs tomēr atlaiž no darba:
pretendējiet uz vairākiem amatiem, piemēram, piesakiet savu kandidatūru gan nodaļas vadītāja, gan nodaļas speciālista amatam;
nomaniet nozari, kurā strādājāt, saglabājot profesiju;
nomainiet specialitāti;
paaugstiniet kvalifikāciju (tas iespējams tad, ja jums ir iekrājumi);
atrodiet papildu darbu.
Raksta tapšanā izmantotas idejas no portāla www.rabota.ru.
Iveta Odiņa
Citi noderīgi raksti
Tirāns vai harizmātiska personība? Priekšnieku tipi
Saraksti un izmaksas, gatavojoties skolai