Kā uzvesties jaunā darba vietā
Jau rakstījām par padomiem CV un pieteikuma vēstules rakstīšanai un sagatavošanos darba intervijai. Iespējams, kāds, pateicoties padomiem, ticis pie jauna darba, un drīz vien būs pirmā diena jaunajā darba vietā. Tāpēc tagad par to, kā uzvesties.
Adaptācijas grūtības jaunajā darbā – tas nav nekas neparasts
Pirmās dienas jaunajā darba vietā – lielas cerības un pirmā vilšanās, kolektīvs un priekšniecība, pirmās kļūdas un neizdarības, nezināma korporatīvā kultūra, pieredzes trūkums, pašapziņas trūkums vai paaugstināts pašnovērtējums. Viss jauniņā problēmu komplekts. Kādas kļūdas visbiežāk pieļauj jaunie darbinieki un ko darīt, lai to nebūtu?
Kļūdas uzvedībā, adaptējoties jaunajā darba vietā
Darbā iekārtošanas firmu eksperti uzskata, ka jauniņie visbiežāk pieļauj adaptācijas kļūdas. Tipiskākā kļūda – nav pietiekamas vēlēšanās izprast kompānijas korporatīvo kultūru un iesaistīties kolektīvā.
- Foto: istockphoto.com
Nosacīti adaptācijas kļūdas var iedalīt divos tipos: uzvedības kļūdas un funkcionālās kļūdas. Uzvedības kļūdas ir tās, kuras cilvēkam nevajadzētu pieļaut vispār – runāt paceltā balsī, būt rupjam, tenkot un aiz muguras aprunāt citus darbiniekus. Vienmēr un visur, bet jo īpaši sākot darba gaitas, vajadzētu izturēties savaldīgi. Ja labas manieres ikdienā nav pierasts ievērot, apstākļu spiests, cilvēks var iemācīties punktualitāti, laipnību, pieklājību un arī situācijai atbilstošu kautrību.
Gadās, ka jaunie darbinieki ir pārāk saspringti un noslēgti, it kā gaidot, ka par viņiem kāds izrādīs interesi. Citreiz gluži pretēji – cilvēks ir pārāk atklāts un pārspīlēti draudzīgs, tā cerot ātri iegūt kolēģu simpātijas. Jaunie darbinieki mēdz jokot, izteikt pārāk daudz komplimentu un iesaistīties visās sarunās.
Hiperaktivitāte nav labākais veids, kā iesaistīties kolektīvā, kur ir jau nostiprinājušās savstarpējās attiecības. Ielaužoties citu telpā, cilvēks izraisa satraukumu, tāpēc apkārtējie var nevēlēties ar viņu kontaktēties.
Funkcionālas kļūdas, adaptējoties jaunajā darba vietā
Tās ir kļūdas, kas nav atkarīgas no darbinieka personības, bet no darba iemaņām. Dažās firmās sākotnējai apmācībai nepiešķir nekādu vērību, un jauniņie vieni paši ir pamesti «izdzīvošanai». Dažreiz jaunie darbinieki cenšas demonstrēt savu kompetenci, uzņemoties daudzus pienākumus, kaut neapzinās, cik laika būs nepieciešams, un tāpēc nevar visu paspēt laikā.
Lai izvairītos no šādām kļūdām, vadībai jaunajam darbiniekam uzreiz jāpaskaidro, kādus darba rezultātus no viņa gaida, jāizskaidro pienākumi, funkcijas, veicamie uzdevumi un vērtēšanas kritēriji. Tad darbinieks nevarēs sacīt, ka nav zinājis savus pienākumus.
Arī darbiniekam jāizrāda iniciatīva. Nevajag baidīties uzdot jautājumus par to, vai esat pareizi sapratis uzdevumu, sasniedzamo rezultātu, izpildes standartus un citas korporatīvās kultūras īpatnības. Katru reizi, kad jūs māc šaubas, labāk pavaicājiet, lai zinātu, ka visu esat sapratis pareizi.
Darba devēja pacietības mērs
Tas nav nekas pārsteidzošs, ka gandrīz katrs jaunais darbinieks pieļauj kļūdas. Vairumā uzņēmumu pret to izturas ar cilvēcisku sapratni. Tomēr darbiniekam jāiztur pārbaudes laiks, kura laikā noskaidrojas, vai cilvēks spēj adaptēties. Pārbaudes laiks ir pietiekami ilgs, lai novērtētu darbinieku, un tajā pašā laikā salīdzinoši īss, lai bez sāpēm šķirtos no darbinieka, kurš bieži pieļauj vienas un tās pašas kļūdas un neiekļaujas kolektīvā.
Atbrīvošanu no darba var panākt:
pieļaujot vienu kļūdu, kas radījusi nelabojamas sekas (svarīga klienta zaudēšana);
pieļaujot trīs mazas, bet nelabojamas kļūdas (kļūdas aizpildītajos dokumentos, komunikācijā);
regulāri atkārtojot maznozīmīgas kļūdas (darba kavēšana, neakurāta dokumentu glabāšana un aizpildīšana).
Ieteikums jaunajiem darbiniekiem – nesteigties
Ja radusies problēma, nevajag steigties izdarīt secinājumus. Labāk pavērot, novērtēt situāciju, neļauties emocijām, nekrist panikā un nedomāt, ka situācija ir bezcerīga un nav labojama. Galvenā recepte kļūdu nepieļaušanai – ar interesi izturēties pret darba pienākumiem, pievēršot uzmanību detaļām.
Ko noteikti nevajadzētu darīt
kavēt darbu;
pārvērtēt savas spējas;
izdarīt priekšlaicīgus secinājumus;
novelt vainu uz citiem;
teikt, ka neesat zinājis pienākumu;
atlikt darbus;
izvirzīt prasības atalgojumam;
ieteikt «revolucionārus» priekšlikumus;
baidīties uzdot jautājumus par tiešajiem pienākumiem;
krist panikā.
Ar humoru par uzvedību pirmajā darba dienā
Ja jaunajā darba vietā informācija tiek glabāta datorā, kuram darbinieki pieslēdzas caur iekšējo tīklu, izdzēs visus datus. Kolēģi un priekšniecība noteikti būs tev pateicīgi – labāku datu uzglabāšanas sistēmu ir iespējams izveidot, tikai atsakoties no iepriekšējās.
- Foto: istockphoto.com
Steigšus iepazīsties ar visiem darbiniekiem, katram aizsūtot e-pastu ar savas dzimšanas dienas un vārda dienas datumu, kā arī vēlamo dāvanu sarakstu. Pilnīgas uzticības iemantošanai pievieno kādu intīmu bildīti.
Kolēģiem tevi jāciena. Atnes uz darbu motorzāģi. Ja kāds jautā, kam tev tas vajadzīgs, noslēpumaini atbildi: «Katram gadījumam...»
Arī vadībai jāsaprot, ka nāksies ar tevi rēķināties. Pirmajā sapulcē noteikti uzdod kādu atmiņā paliekošu jautājumu, piemēram, palūdz, lai priekšnieks pasaka sapulces patieso iemeslu.
Iemācies vienmēr radīt darbības un aizņemtības iespaidu. Ja kaut kur jāiet, paņem līdzi papīru žūksni un izskaties norūpējies.
Darbs nav nekāda izprieca, humora izjūtai te nav vietas, uz kolēģu jociņiem reaģē ar nosodošu skatienu.
Rakstā izmantotas idejas no portāla www.e-prof.ru.
Iveta Odiņa
Citi noderīgi raksti
Sagatavošanās darba intervijai
Ģimene, nauda un finanšu sānsoļi