Saimniecība

Padomi par drošu iepirkšanos internetā

Internetu pirkumiem izmanto arvien vairāk cilvēku. Interneta veikalos var iegādāties praktiski visu – sākot no apģērbiem, apaviem un parfimērijas līdz datortehnikai, mēbelēm un mākslas darbiem. Piedāvājam svarīgāko padomu kopsavilkumu, lai iepirkšanās internetā sagādātu prieku, nevis vilšanos.

Iepirkšanās internetā jāveic no droša datora

Jāseko līdzi, vai datorā nav iekļuvis kāds vīruss vai programma, kas lietotāja privātos datus var pārsūtīt citiem. Regulāri jāpārbauda, vai operētājsistēma, pārlūkprogrammas un antivīrusu programmas ir atjauninātas un darbojas bez problēmām. Pat ja šai ziņā viss kārtībā, nevajadzētu datoru lietot iepirkumiem internetā, ja dators tiek bieži izmantots dažādām lejupielādēm.

Ja e-pastā atnācis kāda jauna interneta veikala piedāvājums, nevajadzētu aktivizēt saiti, bet veikala adresi pašam ierakstīt adrešu logā vai meklētājā. 

Kā izvēlēties interneta veikalu

  • Ja ziniet konkrētu preci, par kuru interesējieties, tad apskatiet informāciju par to kādā cenu salīdzināšanas servisā (piemēram, salidzini.lv, kurpirkt.lv, kuros var salīdzināt Latvijas e-veikalos esošo preču cenas).
  • Pārbaudiet izvēlētā veikala interneta lapas adresi – vai tās formāts neatšķiras no citu adrešu formāta.
Foto: Ilze Zicāne
  • Pārbaudiet, vai ir norādīta pamatinformācija par uzņēmumu – pilna adrese, kontaktinformācija. Ieteicams izvairīties no pasūtījuma pieteikšanas, ja nav norādīta uzņēmuma ģeogrāfiskā adrese vai tā norādīta nepilnīgi un kā darījuma veicējs norādīta fiziska persona.
  • Palasiet atsauksmes par veikalu internetā, izpētot, vai atrodamas kādas diskusijas par problēmām tajā iepērkoties vai vienkārši pieredzes apmaiņa. Par Latvijas interneta veikaliem atsauksmes var meklēt sudzibas.lv un antireklama.lv.
  • Kā papildus drošības faktors var būt tā saucamais uzticamības simbols (trustmark) – zīme, ka mājas lapa ir kādas organizācijas dalībnieks, kura apņemas ievērot ētikas un godprātības principus, veicot komercdarbību internetā.
  • Aptaujājiet paziņas, draugus un ģimenes locekļus, kuri ir iepirkušies internetā.

Ja esat nolēmis veikt pirkumu internetā

  • Noskaidrojiet precīzo preces cenu ar visām saistītajām izmaksām, piemēram, maksa par piegādi, komisija par līzinga noformēšanu, nodokļu izmaksas, muita.
  • Rūpīgi izlasiet preces izvēles, pasūtīšanas, maksāšanas, piegādes un atgriešanas noteikumus un nosacījumus, pārliecinieties, ka tie ir skaidri un saprotami.
  • Pēc tam, kad pasūtījums ir pieņemts, visas iepriekš minētās informācijas apstiprinājumam jābūt pieejamam saglabājamā veidā.
  • Aptaujājiet paziņas, vai arī viņi netaisās veikt pasūtījumu no tā paša veikala. Apvienojoties vai pasūtot lielāku preču daudzumu var samazināties piegādes izmaksas.
  • Kā apmaksas veids parasti tiek piedāvātas trīs iespējas: skaidrā naudā, pārskaitījums (no bankas konta vai ar maksājumu kartes starpniecību, Western Union u.c.) vai atliktais maksājums (līzings vai kredīts). Visdrošāk, ja norēķināšanās par preci notiek skaidrā naudā tikai pēc preces saņemšanas.
  • Ja izmantojiet maksājuma karti, iepērcieties tikai tajās vietnēs, kurām apakšējā labajā stūrī redzama piekaramā atslēga vai sistēma, kur iegādes laikā «http» mainās uz «https».
  • Kontrolējiet naudas plūsmu kontā, no kura notika pārskaitījums, lai pārliecinātos, ka par izvēlēto preci vai pakalpojumu ir noņemta tā summa, kāda bija uzrādīta. Aizdomu gadījumā par iespējamu apkrāpšanu, nekavējoties informējiet banku.
  • Ir arī dažādi elektronisko norēķinu veidi, pazīstamākais no tiem – PayPal.
  • Interneta pirkumiem var iekārtot atsevišķu kontu, kurā ieskaitīt vajadzīgo summu pirms katra pirkuma.
  • Saglabājiet informāciju par veiktajiem pirkumiem internetā (arī izdruku veidā).

Internetā noslēgta līguma īpatnības

Tiesiskās attiecības, kas izveidojas, veicot pasūtījumu internetā, regulē Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 10.pants, kurā iekļauts jēdziens – distances līgums. Distances līgums izpildāms ne vēlāk kā 30 dienu laikā no dienas, kad ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs saņēmis pasūtījumu no patērētāja, ja vien līgumslēdzējas puses nav vienojušās citādi. Pasūtījuma termiņa kavējuma gadījumā patērētājam ir tiesības atteikties no pasūtījuma un saņemt atpakaļ naudu, nesedzot izmaksas, kas saistītas ar preces atgriešanu.

Kā atteikties no internetā veikta pirkuma

Kā to paredz Ministru kabineta noteikumi Nr.207 «Noteikumi par distances līgumu», ja vien puses nav vienojušās citādi, patērētājs nevar izmantot atteikuma tiesības internetā noslēgtam līgumam, ja:

  • iegādājies pārtiku vai dzērienus;
  • atvēris audioierakstu, videoierakstu vai datorprogrammu iepakojumu;
  • tiek piegādāti laikraksti, periodiskie izdevumi un žurnāli;
  • preču vai pakalpojumu cena ir atkarīga no finansu tirgus svārstībām, kuras nevar kontrolēt;
  • līgums noslēgts izsolē;
  • preces tiek izgatavotas pēc patērētāja norādījumiem, ir neatvietojamas lietas vai preces pēc to rakstura nevar atdot atpakaļ, tās ātri bojājas vai ir ātri izlietojamas;
  • līgums saistīts ar azartspēļu vai izložu pakalpojumiem;
  • rezervējis izmitināšanas, transporta vai izklaides pasākuma biļeti uz konkrētu datumu vai laiku.
Foto: Ilze Zicāne

Citos gadījumos patērētājs var izmantot atteikuma tiesības un vienpusēji atkāpties no līguma 14 kalendāra dienu laikā, ja puses nav vienojušās par garāku termiņu. Atteikuma tiesību izmantošanas termiņš dažādās ES dalībvalstīs var atšķirties, bet tas nevar būt mazāks par septiņām darbdienām. Atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā tirgotāja pienākums ir atmaksāt visus veiktos maksājumus, izņemot preces atpakaļ nosūtīšanas izmaksas. Izņēmums, ja atgriež preci tādēļ, ka prece vai pakalpojums neatbilst līguma noteikumiem – tad ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam septiņu dienu laikā pēc izmaksas apstiprinošu dokumentu saņemšanas jākompensē arī ar preces vai lietas atdošanu saistītās izmaksas. Pārdevējam aizliegts pieprasīt līgumsodu vai zaudējumu atlīdzību sakarā ar atteikuma tiesību izmantošanu.

Pēc atteikuma vēstules nosūtīšanas septiņu dienu laikā prece jānogādā atpakaļ tirgotājam. Preci vēlams atdot tās oriģinālajā iepakojumā. Cilvēkam ir tiesības atteikuma tiesību izmantošanas laikā izmēģināt attiecīgo preci, lai pārliecinātos, vai tā atbilst viņa vajadzībām un vēlmēm. Taču jāatceras, ka patērētājs ir atbildīgs par preces kvalitātes  saglabāšanu, līdz ar to ieteicams ar preci apieties saudzīgi, kā arī uzmanīgi atvērt tās iepakojumu. Tirgotāja pienākums ir atmaksāt par pirkumu samaksāto naudu iespējami agrāk, bet ne vēlāk kā 30 dienu laikā.

Biežākās sūdzības pēc iepirkšanās internetā

Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vecākais konsultants Jānis Penka informē, ka 2010. gada deviņos mēnešos Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) ar sūdzību par distances līgumiem vērsušies 19 patērētāji, kas ir gandrīz 1% no kopējā saņemto sūdzību skaita jeb 3% no sūdzībām par pakalpojumiem. Salīdzinot ar 2010. gada attiecīgo periodu, šādu sūdzību skaits samazinājies par 38%.

Galvenās problēmas saistībā ar iepirkšanos internetā, par kurām sūdzas patērētāji vai kuras konstatējis PTAC pēc savas iniciatīvas: 

  • Interneta veikalā ir norādīts, ka prece ir pieejama, bet pasūtot, izrādās, ka tās nav vai arī mainījusies cena.
  • Atteikuma tiesību neievērošana. Bieži interneta veikalos nav sniegta korekta informācija par atteikuma tiesībām vai arī tā nav sniegta nemaz.
  • Interneta pasūtījums nav izpildīts/piegādāts.
  • Interneta veikali nesniedz pilnu informāciju par sevi, kā to prasa noteikumi, – nosaukums, reģistrācijas numurs, adrese. Bieži netiek sniegts pilns preces raksturojums.

Noderīgas adreses

Plašāka informācija, kas var noderēt, ja radušās problēmas ar pirkumiem interneta vietnēs, kas izvietotas kādā ES valstī, pieejama Eiropas Patērētāju informēšanas centra mājas lapā ecclatvia.lv. Tajā izklāstīti arī atteikuma tiesību periodi citās ES valstīs. Informācija par iepirkšanās īpatnībām internetā pieejama arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrā ptac.gov.lv.

Iveta Odiņa

Citi noderīgi raksti

Rūpējies par savu drošību mājās

Kastes, kastītes un plauktiņi - krāsainaim akcentam un praktiskai pielietojamībai

Par iepirkšanos virtuālajā vidē varat aprunāties Cāļa forumos

Iepirkšanās

Likumi un pabalsti

Naudas lietas

Skaistums