Spogulis

Kā atšķirt zīmola preci no viltojuma

Pat iegādājoties slavenu zīmolu preces lielveikalā vai firmas veikalā, nevari būt pārliecināts, ka preces ražotājs tik tiešām ir īstais. Kopiju kvalitāte mēdz būt tik augsta, ka pat speciālisti tās uzreiz nevar atšķirt. Agrāk rādītājs varēja būt salīdzinoši zemā cena, bet it kā kvalitatīvajai precei arī cena var būt tikpat augsta kā oriģinālam. Un tomēr – ja esi gribējis iegūt tieši zīmola preci, ļoti gribas būt pārliecinātam, ka tā nav viltota. Kā to izdarīt, aplūkosim turpmāk.

Viltojumu veidi

Viltojumiem ir trīs veidi: visaugstākās kvalitātes, kvalitatīvie un nekvalitatīvie.

Nekvalitatīvie viltojumi parasti tiek pārdoti tirgos par ievērojami zemākām cenām. Lielākā daļa šo preču tiek ražotas Ķīnā un citās Austrumu valstīs.

Foto: istockphoto.com

Kvalitatīvie viltojumi sastopami gan interneta veikalos un izsolēs, gan veikalos. Cenas parasti nav augstas. Parasti tiek viltotas somas, pulksteņi un sporta preces.

Visaugstākās kvalitātes viltojumus var atpazīt tikai šaurs cilvēku loks – pieredzējuši eksperti, pārdevēji vai menedžeri, kā arī ilggadēji produkta cienītāji. Cenas ir gandrīz tikpat augstas vai tādas pašas kā oriģinālam, un preces pārsvarā ražo Eiropā.

Korporatīvo komunikāciju aģentūras SIA «2C» konsultante Sarmīte Žumbure (www.2c.lv) aktīvi darbojusies intelektuālā īpašuma aizsardzības jautājumos organizācijā «CIPR» (Coalition for Intellectual Property Rights).

Šīs organizācijas ietvaros Baltijas valstīs aizsākās pastiprināta intelektuālā īpašuma tiesību jautājumu aktualizācija. Pašreiz organizācija aktīvāku darbību izvērš Ukrainā, Krievijā un Kazahstānā.

Viņa uzsver: «Īsumā – galvenās pazīmes viltojuma atšķiršanai no oriģināla varētu būt zemāka cena, vāja kvalitāte un nepilnības marķējumā. Izplatītākā viltojuma pazīme apģērbā vai tekstilizstrādājumos – redzamā vietā izšūtā logo burti vai elementi ir savstarpēji savienoti ar diegu pārstiepumiem. Oriģinālie zīmoli katru logo elementu vai burtu izšuj atsevišķi, līdz ar to neveidojot diegu pārstiepumus.

Diemžēl viltojumi kļūst arvien kvalitatīvāki, un bez profesionālām iemaņām tos var arī neatšķirt. Tiesību īpašnieki veic īpašas apmācības muitniekiem un policistiem, lai viņi varētu identificēt iespējamos viltojumus, bet tikai tiesību īpašnieks vai viņa oficiālais pārstāvis ir tiesīgs noteikt, vai prece ir viltojumus. Katrs zīmola īpašnieks ir iestrādājis vairākas nianses, pēc kurām var noteikt, vai prece, iespējams, ir viltota, bet šīs nianses neatklāj publiski, lai šādu informāciju nevarētu izmantot ļaunprātīgi.»

Viltojumu apjomi un iegādes mērķi

Ir iespējami gadījumi, kad pircēji apzināti iegādājas viltojumus (parasti to zemās cenas dēļ), cerot, ka apkārtējie viltojumu nepamanīs un viņi varēs pazīmēties ar «zīmola» precēm.

Apģērbu zīmoli, kas tiek viltoti visbiežāk: «Giorgio Armani», «Dolce&Gabbana», «Levi's» džinsi. Kosmētikas un parfimērijas zīmoli: «L’Оreal», «Chanel», «Lancome», «Maybelline». Sporta apģērbu un apavu zīmoli: «Adidas», «Nike», «Reebok», «Puma». Somu zīmoli: «Louis Vuitton», «Chanel» u. c.

Agrāk viltoja dārgo zīmolu preces, tagad – visu, ko kvalitātes dēļ iecienījis patērētājs. Tāpēc svarīgi tomēr būtu atpazīt viltojumus, jo, lai gan vizuāli tie ir ļoti līdzīgi oriģinālam, to kvalitāte parasti nav tik laba.

Īpaši ir jāuzmanās no medikamentu iegādes internetā, jo tur pieejamie medikamenti visbiežāk ir viltoti. Medikamentu viltojumi ir īpaši bīstami veselībai, jo pat tad, ja to sastāvā nav veselībai kaitīgu vielu, tie var nepalīdzēt konkrēto slimības simptomu novēršanā.

Latvijā ir bijuši arī automašīnu rezerves daļu viltojumi, piemēram, mašīnas bremžu kluči. Lai izvairītos no iespējamu viltojumu iegādes, katram ir jāizvērtē, vai un kādas automašīnu rezerves detaļas izvēlēties iegādāties oriģinālas un kādas pirkt izgatavotas pēc oriģinālo ražotāju patentiem. Tā ir normāla prakse, kad autoservisos piedāvā vai nu oriģinālu detaļu, vai pēc oriģināla patenta izgatavotu.

Pēc Interpola datiem varam secināt, ka viltoto preču apgrozījums sasniedz 7–10 % no globālās tirdzniecības apgrozījuma. Interpols arī norāda viltojumu ražotāju tiešo saikni ar teroristiskajiem grupējumiem.

Ieskatam par apjomiem piemērs no 2008. gada rudens. Kādai Kazahstānas firmai tika konfiscēti 39 710 gabali dažādu apģērbu, tai skaitā sieviešu džemperi (13 313), kuru marķējumā izmantota preču zīmei «Burberry» līdzīga preču zīme, sieviešu bikses (9 131) ar «Adidas» un «Roberto Cavalli» preču zīmēm līdzīgu marķējumu, vīriešu krekli (6 027) ar viltotu «Wrangler» preču zīmi, kā arī daudz bērnu apģērbu (11 239) – kleitas, džemperi, bikses, virsjakas – ar zīmolu «Hello Kitty», «Chanel», «Adidas» atdarinājumiem. Konfiscētas sieviešu somas (2 200), marķētas ar preču zīmēm «Prada» un «Gianni Versace» līdzīgiem viltojumiem.

Viltojumu iegāde – intelektuālā īpašuma zādzība

Būtiski ir saprast, ka apzināta viltojumu pirkšana vai nelikumīga mūzikas un filmu lejuplādēšana ir zādzība – tiek zagts intelektuālais īpašums. Tādējādi tiek atbalstīti organizētās noziedzības grupējumi, kas vilto gan drēbes, gan kosmētiku, gan medikamentus, gan bērnu rotaļlietas, gan sadzīves tehniku utt. Šos grupējumus neuztrauc, vai no viņu ražotajiem viltojumiem kāds var aiziet bojā.

Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredzēts, ka par viltotu preču piedāvāšanu vai pārdošanu tiek piešķirts naudas sods. Fiziskajām personām – līdz LVL 250, juridiskajām personām – līdz LVL 1 000, konfiscējot preces. Par preču zīmes, preču vai pakalpojumu citas atšķirības zīmes vai dizainparauga nelikumīgu izmantošanu, zīmes viltošanu vai viltotas zīmes izmantošanu vai izplatīšanu tiek piešķirts naudas sods. Fiziskajām personām – no LVL 200 līdz LVL 500, juridiskajām personām – no LVL 1 000 līdz LVL 10 000, konfiscējot pārkāpuma izdarīšanas rīku vai pārkāpuma priekšmetu.

Droša metode viltojumu atšķiršanai

Viltojumu var pamanīt, atšifrējot svītrkodu. Pirmie trīs cipari liecina par ražotājvalsti, nākošie 4–5 cipari ir preces izgatavotāja kods, pieci nākamie – informācija par preci (nosaukums, īpašības u. c.), pēdējais ir kontrolcipars.

Pārbaudīsim vienu preci – «Dzintara» krēmu «Kredo». Svītrkods ir 4750027216804. Kopā – 13 cipari. Vispirms saskaitām otro, ceturto un pārējos pāra vietās atrodošos ciparus, skaitot no kreisās uz labo pusi: 7+0+2+2+6+0=17. Iegūto skaitli reizinām ar trīs: 17*3=51. Tad saskaitām nepāra vietās atrodošos ciparus, izņemot pēdējo: 4+5+0+7+1+8=25. Saskaitām abus iegūtos skaitļus: 51+25=76. No rezultāta mēs neņemsim vērā pirmo ciparu, kas apzīmē desmitus, tas ir, 7. Paliek cipars 6. To mēs atņemam no skaitļa 10: 10-6=4. Tagad aplūkojam svītrkoda pēdējo ciparu – tas ir 4 un sakrīt ar mūsu aprēķināto skaitli. Tātad «Dzintara» krēms nav viltojums.

Protams, teorētiski ir iespējama arī svītrkoda viltošana, taču tas jau būtu īpašs noziegums, un par to draud bargāks sods, pat ražotnes slēgšana, tāpēc to parasti nedara.

Citas viltojumu atpazīšanas metodes

  • Nekvalitatīvam viltojumam zīmola nosaukumā var būt izmainīts, pielikts klāt vai noņemts tikai viens burts.
  • Nekvalitatīvs viltojums var atšķirties ar materiāla apstrādes rūpību vai pašu materiālu, piemēram, saulesbriļļu viltojumi parasti tiek izgatavoti no nekvalitatīvas plastmasas un tāpēc vieglāk bojājas.
  • Ir preces, ko var nopirkt tikai specializētajos vai firmas veikalos.
Foto: desicolours.com
  • Zīmolu preces mēdz būt komplektā ar dažādiem aksesuāriem, piemēram, saulesbrillēm komplektā ir briļļu maks, un arī tam jābūt ar zīmola logotipu.
  • Dažām precēm to oriģinālo izcelsmi apliecina ražotāja sertifikāts un identifikācijas numurs.
  • Apavu (piemēram, «UGG») viltojumus var pazīt pēc tā, ka īstās preces zole ir mīksta un lokana, bet viltojumiem bieži vien tā ir cieta. Viltotie zābaki nepatīkami ož pēc krāsas vai lakas.
  • Interneta veikalos jāpievērš uzmanība pārdevēja reputācijai un klientu atsauksmēm, bet cenas jāsalīdzina ar autoritatīviem veikaliem.
  • Pērkot smaržas, uzmanība jāpievērš iepakojumam – kastītei jābūt kvalitatīvai, ar skaidri salasāmiem uzrakstiem bez kļūdām, ja apkārt ir celofāns, tam cieši jāpieguļ, locījumu vietas ir akurātas, nav redzamas pazīmes, kas liecina par papildu līmēšanu ar līmlenti u. tml.
  • Uz smaržu iepakojuma ir norādīts alkohola satura procents.
  • Smaržu pudelīte ir kvalitatīva, bez gaisa burbulīšiem stiklā. Gan uz iepakojuma, gan uz flakona norādīts pudelītes tilpums mililitros.
  • Smaržu pudelītes vāciņš un smidzinātājs ir kvalitatīvi – vāciņš ir gluds, un smidzinātājs viegli darbojas.
Foto: cleopatrasboudoir.com
  • Ja smaržu aromāts Jums jau ir pazīstams, pārbaudiet, vai tas neatšķiras no ierastā – nav sīvāks vai citādi neparasts.
  • Zināmu garantiju sniedz arī konkrētā izstrādājuma (smaržu, tualetes ūdens) atbilstības sertifikāts, kam būtu jāatrodas katrā tirdzniecības vietā. Jums ir tiesības pieprasīt to uzrādīt.
  • Iegādāto smaržu kvalitāti var pārbaudīt, ievietojot pirkumu ledusskapī – ja smaržas paliek duļķainas, tas ir viltojums.

Iveta Odiņa

Citi interesanti raksti

Brilles labākai redzei un stilam

Pareizas stājas saglabāšana bērnam

Par modi un skaistumkopšanu varat aprunāties Cāļa forumos

Iepirkšanās

Skaistums