Spogulis

Kā uzlabot sev garastāvokli, nepaliekot resnam

Ko gan varētu pasākt, kā palutināt sevi, ja garastāvoklis nelāgs un ir pavisam bēdīgi ap dūšu? «Viss, ko man patiešām patīk darīt, ir vai nu amorāls, vai nelegāls, vai veicina aptaukošanos,» teikts kādā aforismā. Tiesa, slikta garastāvokļa gadījumā bieži ieteiktās metodes, tādas kā ēst saldumus, iedzert alkoholu vai nomierinošas zāles, doties iepirkties, varētu nebūt pārāk veselīgas ne cilvēkam, ne viņa maciņam. Apkopojām citas diezgan vienkāršas garastāvokļa uzlabošanas metodes.

Spogulis var palīdzēt uzlabot garastāvokli

Jebkurš sīkums var sabojāt garastāvokli. Uzlabot arī. Ietekmēt garastāvokli var tāds vienlaikus gan ierasts, gan nedaudz noslēpumains priekšmets kā spogulis.

Foto: istockphoto.com

Tātad – mums ir slikts garastāvoklis un spogulis. Ko varam darīt? Vispirms aplūkojiet spoguli un, ja nepieciešams, notīriet to, lai tas, ko ieraudzīsiet, nebūtu miglains un notraipīts. Kad tas izdarīts, skatieties spogulī un pasmaidiet, kaut ar piespiešanos, bet noturiet sejā smaidu pēc iespējas ilgāk. Ir pierādīts, ka piespiedu smaids pēc pāris minūtēm cilvēkam liek smaidīt pa īstam.

Katru reizi, ieskatoties spogulī, skaļi vai klusībā pie sevis savam attēlam sakiet – Es tevi mīlu. Nav svarīgi, ka jūsu izskats ne vienmēr ir nevainojams – jūs taču mīlat sevi tādu, kāds esat. Variet pat noskūpstīt savu spoguļattēlu, parādīt sev mēli un izmēģināt citas smieklīgas grimases un emocijas. Ja nu tiešām pēc nomodā pavadītas nakts neizskatāties labi un nespējat melot pat spogulim, tad sakiet, ka citi neizskatās labāk. Ejiet izgulēties un no rīta spogulim atkal sakiet, ka mīlat sevi.

Smieklu terapija

Slikto noskaņojumu var uzlabot kāda komēdija, smieklīga grāmata, attēli vai video internetā. Varat arī atcerēties kādu smieklīgu savas dzīves gadījumu.

Izveidojiet pierakstu blociņu, kurā ierakstīt smieklīgus teicienus vai nopietnus domu graudus, smieklīgus vai pamācošus dzīves gadījumus, lai pēc laika varētu tos pārlasīt un pasmieties. Iedomājieties, ka esat zināmas komēdijas aktieris un tēlojat lomu – ienākat istabā, apsēžaties utt. Kad jums ir labs garastāvoklis, jūs smaidāt, un otrādi – kad jūs smaidāt, tas izraisa labu garastāvokli.

Fiziskā slodze vai atpūta un izgulēšanās

Patīkamu nogurumu un garastāvokļa uzlabošanos var radīt fiziska slodze, sākot ar sportiskām aktivitātēm – skriešana, ātra pastaiga, aerobika, trenažieri, baseins, lēkāšana ritmiskas mūzikas pavadījumā, pietupieni, izstaipīšanās u. tml. – un beidzot ar lapu grābšanu, virtuves skapīšu noberšanu vai ģenerāltīrīšanu. Izdariet ko tādu, ko ilgi esat atlikuši, piemēram, iztīriet ledusskapi.

Noskaņojumu palīdz uzlabot arī skapju revidēšana un visa liekā izmešana. Variet pievērsties neizmēģinātai aktivitātei, piemēram, lēkšanai ar gumiju vai izpletni, tad jūsu domas būs aizņemtas ar gatavošanos jaunajam piedzīvojumam.

Iespējams, par visu vairāk jums vajadzīgs miers un atpūta. Izrotājiet mājokli ar svaigiem ziediem, iededziet aromātisku sveci, kvēpināmu smaržīgo kociņu vai uzpiliniet uz kakla un locītavām ēterisko eļļu, klausieties iemīļotu mūziku. Ieejiet dušā vai smaržīgā vannā, baudiet karstu tēju vai kakao. Uzklājiet jaunu košu gultasveļu un ieritinieties zem segas. Bieži vien slikta garastāvokļa iemesls var būt hroniska neizgulēšanās un miega bads.

Pievērsieties sev

Iespējams, jums var palīdzēt nevis mēģinājums novirzīt domas uz ko citu, bet gan pievēršanās sev, piemēram, friziera vai manikīra apmeklējums, masāža. Lai uzlabotu garastāvokli, variet pārlūkot albumus, bildes no ceļojumiem un citiem pasākumiem, ko patīkami atcerēties. Ielūkojieties savā mīļākajā fotogrāfijā un atcerieties tās dienas izjūtas. Sameklējiet skaistu fotogrāfiju, ko uzlikt kā datora ekrāna attēlu.

Kavējieties patīkamās atmiņās par skaistiem, pozitīviem notikumiem, ko esat piedzīvojuši, sapņojiet par ko patīkamu, kas gaidāms nākotnē. Apdomājiet, kādā ceļojumā varētu doties, lasot ceļojumu aprakstus. Rakstiet dienasgrāmatu – problēmu un pārdzīvojumu nosaukšana vārdā noraksta tās no jums, bet atgādinājumi par sasniegumiem dod ticību, ka veiksme iespējama arī nākotnē.

Pievērsieties savam hobijam vai pamēģiniet ko jaunu. Sameklējiet informāciju, kādus interešu izglītības kursus piedāvā tuvākajā apkārtnē. Varbūt vēlaties apgūt kādu valodu, pērļošanu vai gleznošanu. Jaunu iespaidu gūšanai dodieties uz kādu izstādi, kinofilmu, uz jūru vai kādu citu jums patīkamu vietu. Apciemojiet vietas, ar kurām jums saistās īpašas atmiņas.

Pievērsieties citiem

Parunājiet ar kaimiņu vai kolēģi – jūs ne tikai pārstāsiet domāt par savām skumjām, bet, iespējams, uzzināsiet ko interesantu vai noderīgu. Sarunājiet kopīgas pusdienas vai vakariņas ar sen nesatiktu, bet mīļu draugu. Ja viņš atrodas tālu, piezvaniet un aprunājieties. Piezvaniet labākajai draudzenei un vai nu pastāstiet, kas jūs nomāc un lūdziet padomu, vai patenkojiet.

Sagādājiet negaidītas pozitīvas emocijas citiem, un jūsu radītais prieks pielips arī jums. Sakiet komplimentus, uzrakstiet vēstuli reiz iecienītai skolotājai, nopērciet puķu pušķi vai adītas zeķes no tirgus tantiņas. Sarīkojiet svinības vai vismaz tās ieplānojiet un sāciet gatavoties.

Runā, ka saskarsme ar mājdzīvniekiem var mazināt stresu, nomierināt un pat uzlabot garastāvokli. Ja jums ir mājdzīvnieks, spēlējieties ar viņu, glāstiet vai izvediet pastaigāties. Ja jums sava dzīvnieka nav, aizejiet uz zoodārzu.

Paskatieties kādu biogrāfisku filmu par cilvēka ceļu uz slavu un panākumiem. Ja viņš varēja, kāpēc lai jūs nevarētu?

Priecājieties par pasaules skaistumu, mākoņiem, saulrietiem un saullēktiem, rasas lāsēm no rīta. Dzīve ir skaista, jo jūs to varat redzēt, sajust un baudīt.

Divpadsmit domu rīta rosmes vingrinājumi

Psihologs A. Moļaruks iesaka katru rītu veltīt 12 minūtes divpadsmit domu rīta rosmes vingrinājumiem – katrai domai viena minūte. Tas jādara aizvērtām acīm, tad domas nokļūst un nostiprinās arī zemapziņā.


  1. Domājiet par sevi kā cilvēku, kurš vienmēr gūst panākumus.

  2. Domājiet par sevi kā cilvēku, kurš pelnījis mīlestību, ir tās cienīgs.

  3. Domājiet par sevi kā pievilcīgu cilvēku.

  4. Domājiet par sevi kā cilvēku, kurš gatavs palīdzēt citiem.

  5. Domājiet par sevi kā dāsnu cilvēku.

  6. Domājiet par sevi kā cilvēku, kurš sevi kontrolē.

  7. Domājiet par sevi kā garā un pietiekami fiziski stipru cilvēku.

  8. Domājiet par sevi kā drosmīgu cilvēku.

  9. Domājiet par sevi kā draudzīgu cilvēku.

  10. Domājiet par sevi kā optimistu.

  11. Domājiet par sevi kā materiāli nodrošinātu cilvēku.

  12. Domājiet par sevi kā cilvēku, kurš ir saskaņā ar savu sirdsapziņu.

Četras metodes garastāvokļa uzlabošanai

Britu psihologs H. Snaikers savukārt uzskata, ka daudzas no parasti lietotajām metodēm, tādas kā saskarsme ar citiem cilvēkiem, pasīvā atpūta vai svinības, filmu skatīšanās, grāmatu un žurnālu lasīšana, alkohols, nevar kardināli uzlabot cilvēka nomākto noskaņojumu. Kad cilvēks paliek vienatnē ar sevi, sliktais noskaņojums atgriežas.

H. Snaikers uzskata, ka ir četri visefektīvākie līdzekļi sliktā garastāvokļa likvidēšanai:


  1. Atcerieties visu, kas jūsu dzīvē bijis labs – veiksmes un sasniegumus visdažādākajās dzīves jomās.

  2. Sekss, pat ja tas ir tikai gadījuma sakars.

  3. Mēģiniet racionāli analizēt to situāciju, kas bijusi sliktā garastāvokļa cēlonis.

  4. Sakiet sev, ka jūsu dzīve nav nemaz tik slikta, salīdzinot ar citiem, kuri stāv uz zemāka sociālo kāpņu pakāpiena vai ar kuriem atgadījušās kādas neveiksmes un nelaimes gadījumi.

Raksta tapšanā izmantotas idejas no portāliem www.queenlove.ru, www.otebe.info, www.beatrisa.ru, www.psymanblog.ru.

Iveta Odiņa

Citi interesanti raksti

Naudu taupa, tērē vai izmanto praktiski

Nomainiet darbu skaisti

Runāt un dalīties viedokļos par līdzīgām tēmām varat Cāļa forumos

Attiecības un psiholoģija

Atbalsta grupas