Spogulis

Atkarība no saldumiem. Kā pret to cīnīties?

Laikmetā, kad veikalu plauktos var atrast neiedomājami daudz dažāda veida saldumu, konfekšu, šokolāžu, kulinārijas izstrādājumu, saldinātu dzērienu un citu «ātro» cukura avotu, aktuāls kļūst jautājums par atkarību no saldumiem.

Psihiatrija vēl nav apstiprinājusi atkarību no saldumiem kā atsevišķu diagnozi, bet nevar noliegt – daudziem no mums, īpaši bērniem, saldumu patēriņš pārsniedz ne tikai ieteicamās normas, bet arī veselā saprāta robežas.

Foto: Hemera Photo Clip Art

«Es mēģinu ēst mazāk saldumu, bet man vienkārši nesanāk,» sūdzas cilvēks un noraksta sevi, pasludinot par atkarīgo. Taču nevajag vilties un vainot gribasspēka vājumu – cīņā pret jebkuru atkarību nepieciešama daudzpusīga pieeja.

Īpaši aktuāla šī problēma ir bērniem un pusaudžiem. Vecākiem ir ļoti grūti izkontrolēt, ko bērns ēd skolā. Tādā gadījumā var uztaisīt elementāru eksperimentu. Atstāt bērnu istabā vienu un nolikt uz galda konfekšu kasti vai pudeli ar gāzētu, saldinātu dzērienu. Ja pāris stundu laikā bērns iztukšo kasti vai pudeli un viņam rodas vēlme našķoties vēl, var sākt uztraukties.

Atkarība ir ļoti spēcīgs termins, kas bieži vien sevī iekļauj ne tikai fizioloģisku vajadzību pēc produkta vai vielas, bet arī psiholoģisku nespēju no tā atteikties. Tāpēc jāstrādā abos virzienos.

Izskatīsim katra aspekta, fizioloģiskā un psiholoģiskā, cēloņus. Fizioloģiskā vajadzība veidojas pavisam vienkārši – jo vairāk saldumu ēd, jo vairāk gribas. Īpaši izteikti tas ir cilvēkiem, kuri ar saldumiem aizvieto normālas, pilnvērtīgas ēdienreizes. Apēdot saldumu, strauji ceļas cukura līmenis asinīs, un cilvēks jūt enerģijas pieplūdumu – uzlabojas garastāvoklis, paaugstinās darbaspējas.

Mūsu organismā ir hormons, kas pazemina cukura līmeni asinīs, – insulīns. Tiklīdz insulīns ir neitralizējis visu cukuru (parasti pēc pāris stundām), rodas pretējs efekts – zūd enerģija, samazinās darbaspējas, pasliktinās garastāvoklis, un cilvēks atkal jūt vēlmi apēst kādu saldumu. Tādu cukura svārstību dēļ arī rodas atkarība no saldumiem.

Ko darīt? Jānormalizē savas ēdienreizes – jāēd regulāri, vēlams, vienā un tajā pašā laikā. Ideāls variants ir piecas ēdienreizes dienā: brokastis, otrās brokastis, pusdienas, launags, vakariņas. Ēdot regulāri un nelielas porcijas, nerodas cukura svārstības, un nav vēlmes iegūt enerģiju no saldumiem. Ja saldums ir apēsts un rodas vēlme ēst vēl, ir ieteicams izdzert glāzi ūdens – ūdens mehāniski aizpilda kuņģa tilpumu, un saldumam nebūs vietas.

Foto: Hemera Photo Clip Art

Protams, saldumu patēriņu nav iespējams samazināt uzreiz līdz minimumam. Tāds mērķis ir nolemts neveiksmei. Jāsāk darboties pakāpeniski, lai nerodas vēlme padoties. Iesaku paņemt blociņu un pierakstīt visus našķus, kas apēsti. Nākamajā dienā vajag censties apēst par vienu mazāk. Pēc trīs līdz piecām dienām saldumu daudzums jāsamazina par vēl vienu vienību, līdz varēsiet pārtikt no vienas salduma vienības dienā.

Ir ļoti svarīgi nedomāt par saldumiem, citādāk rodas vēlme tos ēst. Galvenais ir pakāpeniskums. Neveiksmes gadījumā nedrīkst sev pārmest, nākamajā dienā jāmēģina ēst mazāk. Situācijās, kad liekas – nevarat vairs izturēt, saldumi jāaizvieto ar veselīgajiem saldumiem. Cukura badu labi remdē saldi augļi (vīnogas, zemenes, mango, apelsīni), žāvēti augļi un medus.

Otra problēma – psiholoģiskais aspekts, kura dēļ saldumi tiek patērēti gadījumos, kad to prasa nevis organisms, bet emocijas. Situācijas var būt daudz un dažādas. Saldumi tiek lietoti pēc nogurdinošas darbadienas, fiziskas slodzes, kā stimuls saņemties strādāt vai kā miegainības mazinātājs. Tādā gadījumā saldumus nepieciešams aizvietot ar augstākminētajiem veselīgajiem našķiem, kas dod enerģiju, bet satur mazāk kaloriju nekā šokolāde, konditorejas izstrādājumi, konfektes.

Foto: istockphoto.com

Saldumi tiek lietoti stresa un pārdzīvojumu dēļ. Cilvēks ēdot cenšas mazināt uztraukumu, bēdas vai vienkārši sliktu garastāvokli. Tādā gadījumā uzturā jālieto zāļu tējas, kas nomierina nervu sistēmu, un obligāti vairāk jāsporto. Sports ir daudz efektīvāks un veselīgāks veids stresa mazināšanai. Emocijas jāremdē ar emocijām – atrodiet sev jaunu vaļasprieku, veidu, kā sevi iepriecināt, un saldumu patēriņš ievērojami samazināsies.

Veselīgas, regulāras ēdienreizes, pakāpeniskums, saldumu aizvietošana ar veselīgajiem našķiem, emociju neēšana – lūk, galvenie principi cīņā pret pārmērīgu saldumu patēriņu.

Ksenija Andrijanova – uztura speciāliste

Citi noderīgi raksti

Veselīgs ēdiens un emocionālās barjeras

Mūsdienu pasaules brīnums - hormonālā kontracepcijas tablete

Par veselību varat aprunāties Cāļa forumos

Veselība

Citāda veselība

Bērnu veselība